25 mei 2021

Eindelijk weer echt naar school

Door Emma Maljaars

Het is woensdagmiddag. Snel loop ik naar de keuken en pak twee bekers. Eén voor thee en één voor water. Het is altijd fijn om drinken bij de hand te hebben tijdens de lessen. Ik kijk op mijn horloge, het is tien voor vier, ik heb nog tien minuten. Balancerend met twee bekers en mijn telefoon in mijn handen loop ik naar boven. Op mijn kamer zet ik mijn laptop aan. Ik zoek mijn oortjes, pak mijn schrift en wacht ongeduldig tot mijn laptop is opgestart. Nog even mijn oortjes verbinden met mijn laptop, Teams opstarten en ik ben er klaar voor! Drie minuten voor vier. Ik ben weer mooi op tijd.

In deze tijd is al het onderwijs van de opleiding Pedagogiek online. Een enorme zegen dat de techniek het toelaat. De docenten gaan er heel goed mee om en zijn allemaal op de hoogte van de mogelijkheden van Teams. Ze maken geregeld gebruik van 'breakout rooms'. Hiervoor had ik nog nooit van die term gehoord, maar ondertussen is het een gevleugelde uitspraak bij ons in de klas. De groep wordt verdeeld in kleinere groepjes en de docent stopt je met een druk op de knop in een willekeurige breakout room. De docent kan je met één druk op de knop ook weer terug laten zoeven naar de gewone vergaderruimte. Helaas zorgt dit wel vaak voor een abrupt einde aan mooie gesprekken.

Stiekem breien tijdens de online lessen

Naast dat online lessen technisch goed werken, is het ook leuk om bij mensen thuis naar binnen te kunnen kijken. Je krijgt zo letterlijk een inkijkje in de privésituatie van klasgenoten. Daarnaast heb je geen reistijd meer op de woensdag en zo een efficiënte indeling van de dag. De trappen van Driestar hogeschool hoef je niet meerdere keren te bestijgen, wat heel wat energie bespaart. En tijdens een online les kan je ontzettend veel dingen doen die je op school niet kan doen. Dingen zoals breien en tekenen, of even je telefoon checken, zonder dat de docent het ziet.

Eindelijk weer echt naar school

Ondanks al deze voordelen maakte ik een klein vreugdedansje toen ik hoorde dat de hogescholen weer open mochten voor één dag per week. Eerlijk is eerlijk, online onderwijs heeft veel voordelen, maar ook een hoop nadelen. Je spreekt bijvoorbeeld je klasgenoten tussendoor nauwelijks. Het gezellige praatje aan het begin van de les, grapjes over en weer en blijven kletsen na een lange avond school zit er niet in. Juist die gesprekken zijn belangrijk voor mijn motivatie heb ik gemerkt. En motivatie heb ik het laatste gedeelte van het schooljaar hard nodig om al mijn opdrachten af te ronden.

Rode stoplichten en toeterende auto’s

Ondertussen is het weer woensdagmiddag en deze keer heb ik geen online les, maar voor het eerst fysiek les in Gouda. Ik heb er echt zin in! Ik check nog een keer of ik alles in mijn tas heb gestopt, pak de autosleutels en stap om kwart over drie de deur uit. Op de snelweg is het druk en het laatste stuk door Gouda is het al niet veel beter. Voor het stoplicht denk ik terug aan al die woensdagmiddagen thuis. Dan had ik geen reistijd en hoefde ik niet de drukke snelweg op. Geen rode stoplichten en toeterende auto's. Ongezien breien tijdens de les gaat hem ook niet worden vanavond. Tja, aan fysiek onderwijs zitten eigenlijk best wat nadelen, die ik thuis voor het gemak even was vergeten.

Emma Maljaars

Over Emma Maljaars

Emma is student pedagogiek aan Driestar hogeschool en werkt op een middelbare school.