19 mei 2021

'Mijn hart ligt in het onderwijs, maar ik was toe aan verdieping'

Door Maaike van Vliet

Maaike van Vliet is 33 jaar oud en werkt al elf jaar in het basisonderwijs. Na tien jaar voor de klas in de midden- en bovenbouw was ze toe aan de volgende stap in haar loopbaan.

“Wat wil ik nu verder? Hoe ga ik verder in het onderwijs? Wil ik nog jaren voor de klas staan? Ik merkte dat ik daar niet enthousiast van werd. Dus ging ik op zoek naar datgene waar ik wel weer energie van kreeg, zodat het voor de klas staan weer leuk zou worden. Ik ging me verdiepen in de mogelijkheden: een nieuwe opleiding of juist een master. Zo kwam ik bij Passend Meesterschap.”

Hoe zou je de master Passend meesterschap omschrijven?

“Deze master leert mij nadenken over inclusief onderwijs, daar is het mee begonnen. Ik merkte aan mezelf dat we wel bezig zijn met passend onderwijs, maar wist niet goed wat inclusief onderwijs inhield. Deze master helpt mij om dat te ontdekken.”

Binnen de master wordt er op verschillende niveaus binnen de school gekeken naar de rol van inclusief onderwijs. “We kijken hoe je dat doet met één leerling, hoe je dat doet in de klas en hoe dat gaat binnen de school. Hoe zet je expertise school-breed in? Je leert onderwijs steeds breder vormgeven op een manier waarbij iedereen er toe doet, zowel de leerling als de mensen om de leerling heen.”

Maaike, waarom heb je ervoor gekozen om een master te gaan doen?

“Mijn hart ligt in het onderwijs. Voor ik de pabo ging doen heb ik wel rondgekeken; zijn er nog meer dingen die ik leuk vindt? Die zijn er wel, maar niet om mijn werk van te maken. Het onderwijs is heel breed. Je hebt contact met kinderen, ouders, externen die er bij betrokken zijn. Maar alleen voor de klas staan ga ik niet nog eens twintig of dertig jaar volhouden en energie van krijgen.”

Ook de levensfase van Maaike speelde een grote rol in de beslissing om nog een masteropleiding te gaan doen. “Ik ben vrijgezel en heb mijn eigen appartement in Veenendaal. Dat is echt mijn thuis. Mijn eigen spullen om me heen, tijd voor mijn hobby’s, lekker kunnen lezen. Ik geniet ontzettend van mijn familie om me heen! Ik ben ook tante; mijn neefjes en nichtjes zijn tussen de nul en vier en daar ga ik vaak heen. Ik kom vaak bij mijn ouders, daar kan ik alles lekker van me af praten. Mijn eigen huis, een eigen plek, een thuis met familie in de buurt, dat geeft nu ook de ruimte om een studie te gaan doen.”

En waarom specifiek de master Passend meesterschap?

“Ik merkte dat ik de verbinding met de kinderen en ouders, en met mensen er omheen, ontzettend leuk vind. Maar hoe ik kan ik die verbinding versterken, zodat het onderwijs de leerling ten goede komt binnen de diversiteit van de groep? Dat maakte dat ik uitkwam bij de master Passend meesterschap. Na deze master heb je niet ineens een baan buiten de klas of buiten het onderwijs hebt, maar het verbreedt wel mijn blik op onderwijs, zowel in als buiten de groep. Het is een goede match voor mij!”

Welke impact heeft het volgen van deze master nu al op je dagelijks werk?

“Doordat je met je studie ook gericht bent op wie jij bent als leerkracht, maakt het jou als professional sterker. Het is niet alleen de theorie over wie je bent in de klas, wat je in de klas ziet; het is echt gekoppeld aan wie jij bent als persoon. Wat zegt het over jou? Waarom reageer je zo? Waarom handel je zoals je doet? Hoe breng je jezelf verder? Daar word ik enthousiast van! Deze master zorgt er niet alleen voor dat ik verder kom in de praktijk, ik ben als persoon ook gegroeid. Dat doet deze master, het maakt je een mooier mens!”

Maaike heeft door het volgen van de masteropleiding anders leren kijken naar de kinderen in de klas. “Je hebt echt je eigen onderwijspraktijk nodig om deze master te gaan doen. Door je baan, doordat je midden in het werkveld staat, blijft het kijken naar jezelf én je onderwijs heel relevant.”

Wat hoop je in de toekomst te bereiken door het volgen van deze master?

“Wat dat betreft zit ik nog in de ontdekkingsfase. Het heeft me al gebracht dat ik anders naar de klas ben gaan kijken, en naar mijn eigen onderwijs. Ik ben nog aan het kijken wat dit betekent op schoolniveau. We zijn nog in gesprek over wat we daarmee gaan doen op schoolniveau. Mogelijk ga ik onderzoek doen naar een thema waar de school een vraag over heeft. Maar het kan ook zijn dat ik in de klas iets merk en denk: daar moeten we school-breed wat mee! Ook op management niveau kan ik mijn kennis gaan inzetten.”

Hoe ervaar je de studielast van deze masteropleiding?

Het is hard werken. Het is belangrijk dat mensen om je heen weten dat je een studie doet. Als ze dan vragen of ik op zaterdag langs kom, dan kom ik bijvoorbeeld wel eten, maar ga ik ook om 15.00u weer naar huis, zodat ik tijd houd voor mijn studie. Hoe meer ik mijn eigen grenzen aangeef, hoe meer ik ook merk dat daar gewoon ruimte voor is.”

Er staat zestien tot twintig uur per week voor de opleiding, inclusief de studiedag op dinsdag. “De overige uren verdeel ik over de avonden en de zaterdag.” vertelt Maaike. “Ik merk nu dat vier dagen werken, en één dag studie best veel is. Als ik dat vooraf had geweten, dan had ik liever drie dagen gewerkt. In principe is het wel te doen, vier dagen werken en één dag studie. Het vraagt wel om een strakke planning en goed time management.”

Wat zou je willen meegeven aan aankomend studenten?

“Leeftijd maakt eigenlijk niet uit, het is heel verrijkend. Vanuit de ervaring die je hebt, kun je op zoek naar verdieping. Als je nog zoekend bent en weinig ervaring hebt, is het wel pittig. Juist door die jaren ervaring ontstaat er ruimte om op een dieper level naar je groep te kijken. Door die extra ervaring ga je de master veel makkelijker door. Ga liever eerst voor een paar jaar onderwijservaring, voor je aan de master begint.”

Maaike van Vliet

Over Maaike van Vliet

Maaike werkt al elf jaar in het basisonderwijs en volgt de master Passend Meesterschap bij Driestar hogeschool