18 november 2019

Narmadji (23): ‘Onderwijs heeft mij een hoopvolle toekomst gegeven’

Elk jaar wordt op 20 november de 'Internationale Dag van de Rechten van het Kind' (Universal Children's Day) gevierd. UNICEF en de Verenigde Naties hebben hiervoor in 1989 een verdrag aangenomen. Een van de belangrijkste rechten van het kind is het recht op onderwijs.

Elk land moet volgens het VN-Kinderrechtenverdrag basisonderwijs gratis beschikbaar stellen, voortgezet onderwijs aanmoedigen en vroegtijdig schoolverlaten tegengaan. Toch volgen wereldwijd 263 miljoen kinderen geen onderwijs. Deze hele week delen wij daarom verhalen uit landen waar dat recht niet zo vanzelfsprekend is als in Nederland. Vandaag het verhaal van Narmadji:

Dankzij La Fondation Dieu Bénit , een partnerorganisatie van Woord en Daad, kreeg Narmadji de kans om naar school te gaan. In 2018 rondde ze haar universitaire studie af.

Geen toekomstperspectief

‘Ik was nog maar zes jaar oud toen mijn vader en moeder overleden,’ vertelt Narmadji Chancellevie uit Tsjaad. ‘Mijn familie had niet voldoende middelen om voor me te zorgen. Ze hadden geen goede huisvesting en hadden te weinig geld om voedsel en gezondheidszorg te betalen. Naar school gaan was uitgesloten.

Uiteindelijk kon Narmadji bij een oom van haar vader en zijn vrouw wonen. Dit was echter geen fijne leefomgeving. Narmadji vertelt: ‘De vrouw maakte misbruik van mijn aanwezigheid. Ik raakte psychologisch uitgeput en zag geen toekomstperspectief.’

Toelating tot het sponsorprogramma

Gelukkig greep de zus van Narmadji in. In 2012 werd Narmadji toegelaten tot het sponsorprogramma van la Fondation Dieu Bénit (FDB), een partnerorganisatie van Woord en Daad. Na de middelbare school volgde ze 3 jaar technisch onderwijs. Nadat ze in 2017 haar diploma haalde, werd ze toegelaten op de universiteit van Tsjaad waar ze een marketing en management opleiding volgde. In november 2018 rondde Narmadji haar studie af.

Narmadji vertelt: ‘In het sponsorprogramma kreeg ik de bescherming die ik nodig had. Ik heb mogen ervaren dat God de controle over mijn leven heeft. Een waardevolle les die ik heb geleerd is: Behandel een ander zoals je zelf behandeld wilt worden. Dankzij het sponsorprogramma kon ik naar school en heb ik God leren kennen.’

Hoopvolle toekomst

Naast onderwijs ontving Narmadji ook gezondheidszorg, eten en huisvesting. ‘Ik leerde koken en voor mijzelf zorgen. Ik heb mijzelf kunnen ontwikkelen tot jong volwassene. Ik dank FDB voor de kansen die ik dankzij het sponsorprogramma heb gekregen. Door het sponsorprogramma heb ik nu een hoopvolle toekomst.’

Meer informatie

Het verhaal van Narmadji is onderdeel van de kerstcampagne 'T zal je kind maar zijn van Woord en Daad. Kijk op hun website voor meer informatie over de campagne en hoe jij hieraan kunt bijdragen!