21 februari 2020

De jaarlijkse open dag is altijd een hoogtepunt, maar dit jaar ook spannend. Er is een hoop gewijzigd in de aankleding en vormgeving van de open dag. Hoe zal dat uitpakken? En hoe is het bovendien gesteld met de interesse voor het onderwijs? We kunnen nu, een week later, de eerste conclusies trekken. Een terugblik.

Nog voor 10.00 uur op zaterdag 15 februari liepen de eerste bezoekers al het gebouw binnen. Een goed begin dus! Onze PR-studenten ontvingen de eerste gasten hartelijk en verwezen hen naar de garderobe en de koffie met vers gebakken (Goudse!) stroopwafels. Al gauw stroomde de foyer vol en was het tijd voor de eerste voorlichtingen.

Wie rond 10.30 uur een rondje langs alle voorlichtingen liep moet de indruk hebben gekregen dat de toekomst van het onderwijs er rooskleurig uitziet. De eerste voorlichtingsrondes van de pabo (zowel voltijd als deeltijd), pedagogiek en de AD-PEP zaten helemaal vol. Bij de workshops en demonstraties van onder andere cuma, internationalisering, beeldende vorming moesten extra stoelen worden bijgetrokken en moesten de laatkomers helaas blijven staan.

Ook in de zaal voor geïnteresseerden in een master of lerarenopleiding voor het voortgezet onderwijs was het gezellig druk. Links en rechts ontstonden mooie gesprekken tussen docenten, studieleiders en geïnteresseerden. Kortom: de 'nieuwe' open dag leek zijn vruchten af te werpen.

Ondanks de stroopwafelkraam, die overuren draaide, was tijdens de lunch goed te zien hoeveel jongeren naar Gouda waren gekomen om zich te oriënteren op een baan in het onderwijs. Dat maakt ons dankbaar!

Afmaakgedicht: Langs kinderharten strijken

Bezoekers van de voorlichting van het vak Nederlands maakten samen een gedicht over leerkracht worden. Studenten hadden de eerste regel alvast opgeschreven, bezoekers maakten met een of meer regels het gedicht af. Hieronder vind je het mooie resultaat:

Driestar hogeschool-gedicht

Als ik later meester ben
Ga ik de kinderen leren
Ik word dan hun grootste fan
En daarom ga ik ze heel vaak trakteren

En nu ik juffrouw ben
Sta ik elke dag voor de klas
Horen ze vaak mijn stem
En ik zit helemaal in mijn sas.

Als ik langs de gezichtjes kijk,
Ik over kinderhoofdjes staar,
En bedenk dat ik met één gebaar
Langs hun kinderharten strijk.

Naarmate de dag vorderde waren steeds meer enthousiaste reacties van bezoekers én van docenten te horen. Ze geven het beeld dat er mooie, leuke en belangrijke gesprekken zijn gevoerd en dat men er wijzer van is geworden.

Ook nieuw was de ‘feedbackzuil’, waar niemand omheen kon bij het verlaten van het pand. Aan de reacties te zien is de open dag goed ontvangen!

We hopen dan ook dat we als hogeschool alle bezoekers ervan hebben weten te overtuigen dat onderwijs het mooiste vak is waar je in kan werken en dat we velen van jullie in september terugzien op de hogeschool!

Sfeerimpressie

Tijdens de open dag liep pabostudent Adriënne rond om bezoekers te vragen naar hun motivaties en ervaringen. Bekijk hieronder wat zij allemaal tegenkwam!

Adriënne op de open dag!

Livestream

Afgelopen woensdagavond was er nog een livestream waarin alle vragen behandeld werden die in de tussentijd nog gesteld zijn of nog onbeantwoord waren. Samen met studenten en medewerkers van Driestar hogeschool werd besproken wat de AD-PEP nu precies is, of je halverwege nog kan switchen van studieroute op de pabo, hoe het christelijk geloof een rol speelt in de opleiding, en hoe het studentenleven in Gouda eigenlijk is. Terugkijken? Klik hier.

Meer weten?

Dat kan uiteraard. Daarom hebben we op 17 maart nog een open avond voor de opleidingen pabo deeltijd, pedagogiek, AD-PEP en alle masters. Op 19 maart kun je bij ons terecht om je te laten voorlichten over alle lerarenopleidingen voor het voorgezet onderwijs. Neem een kijkje op de website en meld je aan!