- Datum 10 december 2025
- Tijd 09:30 - 18:30
- Locatie Driestar educatief, Gouda
- Inschrijven Voor 3 december 2025
Kunstmatige intelligentie (AI) verandert in hoog tempo onze samenleving – van hoe we leren en werken tot hoe we denken en keuzes maken. Hierdoor staat het ideaal van persoonsvorming, zoals dat in het christelijk onderwijs wordt gekoesterd, onder druk. Want welke betekenis heeft de leraar nog in een wereld waarin technologie alomtegenwoordig is?
In dit symposium gaan we na wat persoonsvorming anno 2025 betekent en hoe we hier praktisch gestalte aan kunnen geven. We zullen niet de technologische ontwikkelingen zelf bespreken maar stil staan bij de vraag hoe je als christelijke leraar koersvast blijft in een wereld waarin algoritmes steeds vaker bepalen wat we zien, geloven en doen.
Dit symposium staat in het kader van de afsluiting van het lectoraat ‘Persoonsvorming en identiteit’ dat sinds 2016 geleid is door lector Bram de Muynck. Ter gelegenheid hiervan wordt ook een brochure over Persoonsvorming gepresenteerd, waarin concrete handvatten gegeven worden voor persoonsvorming in de breedte van het onderwijs.
Tijdens het symposium Persoonsvorming in tijden van AI op woensdag 10 december 2025 deelt Prof. dr. Bram de Muynck, lector persoonsvorming en identiteit bij Driestar educatief, inzichten van recent praktijkgericht onderzoek naar persoonsvorming in het christelijk onderwijs en verbindt dit met de uitdagingen van kunstmatige intelligentie
Prof. dr. Roel Kuiper, professor of Christian Identity aan de Theologische universiteit Utrecht zal in een co-referaat zijn visie op persoonsvorming uiteenzetten.
Tijdens het symposium gaan de sprekers met elkaar in debat. Vanuit hun verschillende achtergronden verkennen zij de spanningen en kansen tussen wereldgerichtheid en persoonsgerichtheid. Wat is de kern van christelijke persoonsvorming in het onderwijs? Vorm je leerlingen tot betrokken wereldburgers, of ligt de nadruk op innerlijke groei en geestelijke ontwikkeling?
Tijdens het symposium bieden we diverse dialoogsessies waarin je samen met collega’s in gesprek gaat over de betekenis van persoonsvorming in het dagelijks onderwijs. Elke sessie heeft een eigen invalshoek, zodat je kunt aansluiten bij jouw interesse en expertise.
Elke dialoogsessie biedt ruimte voor uitwisseling, reflectie en praktische handvatten. Kies een sessie die bij jou past en denk mee over echt en oprecht christelijk leraarschap in deze tijd:
Hoe kun je binnen vaklessen – van wiskunde tot geschiedenis – bijdragen aan de vorming van karakter, kritisch denken en moreel besef? In deze sessie verkennen we hoe vakinhoud en persoonsvorming elkaar kunnen versterken.
Mentale gezondheid is een actueel thema met name bij jongeren. Hun mentale welbevinden staat onder druk. Psychiaters en psychologen zijn er druk mee. Wat kan het christelijk onderwijs vanuit haar christelijke bronnen betekenen? Wat is er vanuit de theologie te zeggen over mentale gezondheid? In deze sessie gaan we daarover in gesprek.
In deze sessie staat het whole child-perspectief centraal: hoe geef je aandacht aan hoofd, hart en handen? We bespreken hoe je als christelijke leraar ruimte biedt aan groei en hoe dit samenkomt in een holistische benadering van onderwijs.
Persoonsvorming begint bij jezelf. In deze sessie reflecteren we op de vorming van de leraar: hoe blijf je geestelijk gevoed, ethisch bewust en pedagogisch geïnspireerd? Wat betekent het om als christelijke leraar zelf gevormd te worden – in karakter, geloof en professionaliteit?
Een hedendaags vraagstuk als persoonsvorming kan niet zonder een goede pedagogisch-historische reflectie. In deze sessie doen we dit aan de hand van de pedagoog Philipp Abraham Kohnstamm (1850-1951).
Er worden verrassend actuele ideeën over persoonsvorming aangereikt, met name over de relationele kant van vorming. Want, persoonsvorming gaat immers nooit zonder relatie- met de ander, de wereld en God.
Het symposium vindt plaats op woensdag 10 december van 13.30-17.15 uur in het gebouw van Driestar educatief in Gouda. Het is mogelijk om na afloop aan een diner deel te nemen.
In the morning, there will be an English-language programme focused on the theme of personal formation. You are warmly invited to join this part of the symposium as well.
Seminar: Christian education in times of AI: in search for inspiring pathways using the potential of philosophy of education.
Today's education is dominated by the rapid growth of digital technology. This raises questions for teachers that go beyond where they should set limits on its use. After all, the background to this is how we view humanity, the world and the future.
This seminar explores the question of how a sound educational philosophy is important in this day and age. The occasion for this is the release of the book ‘The Courage to Guide. A Christian Philosophy of Education’ on this day.
The question of how we can find the right direction will be examined from two perspectives. British professor Trevor Cooling will consider how religious ideals contribute to the training of teachers in the 21st century and how they can be incorporated into educational theory.
Doret de Ruyter, professor at the University of Humanistic Studies (Utrecht), will address the question why (academic) reflection on teachers’ personal and professional aspirations is important in the current era. In a forum discussion, participants will have the opportunity to engage in conversation with the speakers, the authors of the book to be presented, and with each other.
Lecture by Trevor Cooling ‘The vitality of religious Ideals in the Philosophy of Education’
Prof. Dr. Trevor Cooling explores how religious ideals shape educational thinking and practice. He will reflect on the role of the teacher as a moral and spiritual guide.
Lecture by Doret de Ruyter ‘The flourishing teacher; an exploration of personal and professional ideals’
Prof. Dr. Doret de Ruyter explores what it means to be a flourishing teacher. Which personal and professional values and virtues are characteristic of such a teacher? She will also reflect on the relation between the two and why coherence is important for both teachers and students.
Over the past year prof. dr. Bram de Muynck and dr. Bram Kunz have been working on an international version of the Dutch-language book Gidsen (published in 2021), titled The Courage to Guide. This book will be launched on Wednesday morning 10 December.
De prijs voor het middagprogramma van dit symposium is 115 euro per persoon. Middagprogramma inclusief diner komt op 140 euro. De kosten voor de hele dag (Engelstalige ochtendprogramma, lunch en middagprogramma) zijn de kosten 165 euro. Inclusief diner 190 euro.
Wil jij het symposium Persoonsvorming in tijden van AI bijwonen? Je kunt je hieronder nu aanmelden en direct kiezen welke dialoogsessie je wilt doen. Ook kun je ervoor kiezen om de hele dag aanwezig te zijn.
Meer informatie?
Heb je vragen? Neem dan contact op met Linda Wolswinkel.