RAOS

Ben jij een schoolverlater met een mbo (niveau 4), havo of vwo-diploma? Heb je een of twee jaar geleden na je opleiding een andere keus gemaakt en wil je nu toch het onderwijs in? Heb je hart voor jongeren en je vak? Ben je enthousiast en wil je praktisch aan de slag? Kun je zelfstandig werken en bezit je een goede hoeveelheid discipline? Dan is de route van Opleiden in de School (OidS) van RAOS iets voor jou!

Al meer dan 20 jaar werken wij, als christelijke/reformatorische scholen voor voortgezet onderwijs en Driestar hogeschool, intensief samen aan het opleiden van nieuwe docenten in een opleidingsschool. 

Deze opleidingsschool vormt een krachtig partnerschap met als deelnemers enerzijds zeven christelijke/reformatorische scholen voor voortgezet onderwijs (opleidingslocaties) en anderzijds Driestar hogeschool.

Sinds 2018 hebben wij een samenwerkingsverband met de Hogeschool Rotterdam (HR) voor de volgende opleidingen: aardrijkskunde, biologie, natuurkunde, techniek, maatschappijleer (burgerschap) en Frans.

Onze opleidingen

Leraar voortgezet onderwijs Duits Leraar voortgezet onderwijs Engels Leraar voortgezet onderwijs Nederlands Leraar voortgezet onderwijs Economie Leraar voortgezet onderwijs Geschiedenis Leraar voortgezet onderwijs Wiskunde Leraar voortgezet onderwijs Godsdienst
De Opleidingsschool RAOS

De Opleidingsschool RAOS

Op www.endanbenjeleraar.nl en www.onderwijsloket.com vind je antwoord op de meeste vragen over leraar worden. Hoe je met jouw achtergrond leraar kunt worden, welke opleiding je kunt volgen en alles wat je nog meer wilt weten over werken in het onderwijs.
De opleiding tot leraar op Driestar hogeschool is gebaseerd op het beroepsprofiel van de christelijke leraar. Dit beroepsprofiel (Driestar educatief, 2020) vormt de basis van de opleiding en van de ontwikkeling van jou als student.

Het is gericht op jou als professional en omvat zowel het handelen (beroepstaken) als het weten (kennislaag) en het zijn (professionele identiteit) van de leraar. De professionele identiteit en de beroepstaken zijn uitgewerkt in kernen. Iedere kern behandelt een specifiek onderdeel van de professionele identiteit en de beroepstaken.

Het curriculum van de opleiding bestaat uit het vakdeel en het generieke deel. Bij het generieke deel worden pedagogische en didactische thema’s behandeld. Voorbeelden van het generieke programma zijn:
  • Hoe geef je klassenmanagement vorm?
  • Hoe bereid je een les voor?
  • Didactisch handelen?
  • Hoe leg en onderhoud je goed contact met leerlingen en ouders?
Daarnaast heeft je eigen ontwikkeling een belangrijke plek in het curriculum. Je neemt jezelf mee voor de klas en dat heeft invloed op jouw stijl van lesgeven. Het is dus belangrijk om te onderzoeken wie je als professional wilt zijn en hoe je dat integreert in je eigen persoonlijkheid.

Ten slotte wordt aandacht besteed aan onderzoekend vermogen, zodat je in praktijksituaties in staat bent om op een gestructureerde manier vragen en problemen die je tegenkomt in de beroepspraktijk aan te pakken.

We weten ons als scholen aan elkaar verbonden op het gebied van identiteit en visie op onderwijs. Kenmerkend voor het curriculum van ons samenwerkingsverband is dat er een substantieel deel van de opleiding plaatsvindt op de opleidingslocatie van de opleidingsschool, namelijk 40%.

Op de opleidingslocatie leer je het beroep in de praktijk en verbind je de theorie aan de praktijk en andersom. Dat doe je op een onderzoekende manier en door in de dagelijkse schoolpraktijk te oefenen in een veilige context.

Door studenten jou op de opleidingslocatie te laten participeren zorgen we voor een goede aansluiting van de studie op het beroep. Er ontstaat een lerende gemeenschap waar de leraren in opleiding en zittende docenten baat bij hebben. Excellentie wordt bevorderd bij iedere student op zijn niveau met zijn of haar talenten.

Als opleidingsschool willen we een bijdrage leveren aan het langdurig hoogwaardig houden van ons onderwijs. Het is van belang dat studenten en leerlingen het vanzelfsprekend vinden om een onderzoekende houding te hebben en daarnaast een leven lang te leren om een bijdrage te leveren aan de kennissamenleving. De academische opleidingsschool geeft impulsen aan docenten, management en leerlingen om te komen tot een kwalitatief hoger niveau.

In de afgelopen jaren hebben we met elkaar een opleidingsschool neergezet waar we dankbaar voor zijn. De komende jaren willen we de academische opleidingsschool verder professionaliseren. Door de samenwerking met de Hogeschool Rotterdam voorzien we in een behoefte van een diverser aanbod aan opleidingen. Je kunt dus ook bij de RAOS opgeleid worden voor één van de eerder genoemde opleidingen, in samenwerking met de HR.

De keuze voor het leraarschap wordt vaak bepaald door een innerlijke motivatie. Als aan deze motivatie ‘gehoor wordt gegeven’, start het leerproces van de student. Belangrijk bij het opleiden van leraren is het aansluiten bij de zone van naaste ontwikkeling van de student. Op die manier wordt gevolg gegeven aan een natuurlijke behoefte in het leerproces. Het is aan de opleidingsschool om een leeromgeving te creëren waarin je als student optimaal kan ontwikkelen.

Er zijn verschillende opleidingsmodellen waarmee je als student kan ontwikkelen. De variant die sinds enkele decennia weer opgeld doet, is Opleiden in de school (OidS). Werkplekleren staat hierin centraal.
In onze optiek is het concept van OidS een goede variant voor het opleiden van leraren, omdat de praktijknabijheid gegarandeerd is en er een directe verbinding is tussen de leerwerkervaring en de opleiding. Direct, in de betekenis van inhoudelijk verbonden en qua tijd dicht bij elkaar liggend.

OidS sluit aan bij de visie van de RAOS op het leraarschap, zoals dat verwoord is in Essenties van christelijk leraarschap en in het boek Gidsen. Het generieke programma is een op maat gesneden leertraject dat grotendeels in de praktijk van de schoollocatie gevolgd wordt.

De opleiding sluit aan bij de kennis en vaardigheden van jou als student en is gericht op ontwikkelen van die competenties die noodzakelijk zijn voor het optimaal functioneren als leraar, zoals een onderzoekende houding en je persoonlijke professionele ontwikkeling. Een goede samenwerking met alle deelnemers van de opleidingsschool is nodig om de voordelen van OidS te realiseren.

Vragen of meer weten?

Heb je vragen over Opleiding in de School of over de opleidingsschool RAOS? Neem gerust contact op met Corné van der Maas: