26 oktober 2021

5 redenen om te kiezen voor een lerarenopleiding voortgezet onderwijs

Door Driestar hogeschool

Waarom zou je kiezen voor de lerarenopleiding voortgezet onderwijs? Daar zijn natuurlijk genoeg redenen voor te noemen. Maar wie kunnen je hierover beter informeren dan onze eerstejaarsstudenten? We vroegen hen naar hun argumenten en selecteerden de meest gegeven antwoorden.

#1: Kennisoverdracht

Herinner je je nog de vurige verhalen van je geschiedenisdocent? Of dat aha-moment toen je eindelijk die lastige wiskundesom begreep? Hoe leuk is het om de passie voor je vak over te dragen op de scholieren van nu! Dat kun je, met deze lerarenopleiding, niet alleen in het voortgezet onderwijs maar ook in het middelbaar beroepsonderwijs.

#2: Kennisverwerving

Terwijl je overdag proeft aan het lesgeven, geniet je tijdens de collegeavonden van interessante vakken waarin je van alles leert over het vakgebied dat je hebt gekozen. En dat niet alleen: jouw docenten vertellen je ook alle ins en outs over de vorming van pubers en hoe je jouw mooie vak tussen de oren van jongeren kunt krijgen.

#3: Interactie met leerlingen

Want ja, dat vak is prachtig, maar die kinderen… die maken het docentschap goud. Elke dag maak je kennis met hun verhalen, humor of onverbloemde commentaar. En elke les mag je afstemmen op de behoeften van de groep die je dán weer voor je hebt: zo leren zij én jij steeds iets nieuws!

'When one teaches, two learn'

#4: Identificatiefiguur

En wat misschien nog wel het allermooist is: gedurende een leerjaar zie je leerlingen zich ontplooien: een ontwikkeling naar volwassenheid. Daar hebben ze voorbeelden bij nodig en jij bent daarin als docent van belang. Daarom zit de lerarenopleiding ook vol vormingsaspecten: voor jezelf én voor je leerling. Hoe mooi zou het zijn om hun identificatiefiguur te zijn?

#5: Creativiteit en zelfstandigheid

Tot slot: als docent bepaal jij wat er in de klas gebeurt. Natuurlijk heb je kaders en richtlijnen, maar vooral veel vrijheid. Je kunt al je creativiteit kwijt in je lessen, want: jij bepaalt! Door je inspiratie heen? Geen probleem. De docenten van de lerarenopleiding voortgezet onderwijs doen niets liever dan jou motiveren, inspireren en begeleiden.

Aldus onze eerstejaarsstudenten. En nu jij! Wat is jouw reden om voor de lerarenopleiding voortgezet onderwijs te kiezen? Laat het onder deze blog weten in de discussie.

Zoek je een opleiding leraar voortgezet onderwijs? Bekijk dan ons aanbod lerarenopleidingen in het voortgezet onderwijs.

Driestar hogeschool

Over Driestar hogeschool

Driestar hogeschool is de leukste hogeschool van Gouda en leidt - al sinds 1944 - leraren en pedagogen op die met hart en ziel een bijdrage leveren aan christelijk onderwijs en jeugdzorg.

Proefstuderen

Wil jij kennismaken met deze opleiding? Meld je aan voor proefstuderen. En ervaar hoe het is om als student een college bij te wonen.

Meer info & aanmelden