26 juni 2020

Hoe een zeilinstructeur in Afrika leraar wil worden

Door Marco van Koningsbrugge

“Uitleggen aan tieners vond ik al jaren leuk, maar pas in Afrika zag ik de waarde van onderwijs.” Marco van Koningsbrugge (35) uit Den Haag volgt een lerarenopleiding bij Driestar hogeschool. Wat is zijn verhaal?

“Na mijn hbo-opleiding bouwkunde kreeg ik een baan als akoestisch adviseur. Ik weet alles van gewenst en ongewenst geluid: Hoe kun je geluidshinder in je kantoorruimte voorkomen? Wat is nodig om muziek in deze theaterzaal perfect tot zijn recht te laten komen? De berekening van geluid vind ik fascinerend en ik heb het dan ook echt naar mijn zin op mijn huidige werk.

Ik leerde mijzelf zeilen toen ik tiener was. Voor een zakcentje gaf ik andere gasten op de camping ’s zomers wel eens wat aanwijzingen. Daar ontdekte ik hoe leuk het is om anderen iets uit te leggen wat je zelf goed kunt. Toen ik ergens in mijn studententijd langs een zeilschool reed, viel ineens het kwartje: ik word zeilinstructeur! Tien jaar lang heb ik daar in mijn vrije tijd en vakanties lesgegeven. Dat viel aan het begin trouwens nog niet mee; ik bleek lang niet zo goed te kunnen zeilen als ik dacht én lesgeven is een vak wat ik nog moest leren. In de loop van de tijd ontdekte ik dat ik het liefst met pubers werk.

Vorig jaar maakten we een reis van een paar maanden door het zuiden van Afrika. Ik zag dat kinderen en jongeren daar graag naar school gaan. Ze zien in dat ze die ontwikkeling nodig hebben om vooruit te komen. Dat heeft me echt geraakt. Zelf kom ik ook uit een arm gezin, maar in Nederland heeft iedereen recht op een goede opleiding. Het lijkt wel of we niet in de gaten hebben hoe geweldig dat is!

In gedachten begon ik een paar dingen te combineren. Ik houd van uitleggen en doe dat het liefst aan tieners, ik zie hoe belangrijk onderwijs is, ik vind wiskunde een prachtig vak en er zijn te weinig wiskundedocenten. Ik bezocht daarom de open avond van Driestar hogeschool om te onderzoeken of leraar worden iets voor mij zou zijn. Ik was gelijk verkocht. Op deze hogeschool krijg je een kwaliteitsopleiding: er worden hoge eisen aan je gesteld, maar je wordt hier een goede vakdocent. Ook is de aansluiting op een eerstegraads vervolgopleiding beter dan bij veel andere hogescholen.

Inmiddels studeer ik hier ruim een half jaar aan de lerarenopleiding wiskunde en zit ik tot over mijn oren in de combinatie van een drukke baan, een veeleisende studie en nieuwe indrukken tijdens mijn stages. Deeltijd studeren heeft veel impact op je leven. De opdrachten en de stage kosten me veel energie, maar ik geniet van de colleges en de contacten met medestudenten. We zijn bij wiskunde nu met 20 eerstejaarsstudenten in de leeftijd van 17 tot 55 jaar; een interessante en gezellige klas.

Driestar hogeschool heeft een fijne sfeer. Als niet-praktiserend christen valt het me wel op dat christelijk leraarschap zo verweven zit in alle lessen. Ook moest ik wennen aan de viering aan het begin van een college. Ik heb echter bewust gekozen voor de totale kwaliteit van deze hogeschool en vind het dus niet moeilijk dat te accepteren. Dat komt ook omdat mijn pedagogische visie vaak goed aansluit bij de christelijke levenbeschouwing.

Vandaag greep mijn stagedocent in tijdens mijn les: ze vond de klas te rumoerig. Zelf had ik niet echt door dat ik de klas aan het overstemmen was, in plaats van dat ze naar mij luisterden. Aan het begin ben je zó bezig met wat je aan het uitleggen bent en hoe je de les moet organiseren, dat het niet zo goed lukt om de klas ook nog in de gaten te houden. Ik realiseer me heel goed dat docent zijn een vak is, iets wat ik nog niet volledig beheers maar wel kan oefenen. Ook bij de zeillessen heb ik door te doen leren geloven in mijn eigen overwicht en positie als instructeur. Ik heb er alle vertrouwen in dat dit ook gaat lukken als wiskundeleraar op het voortgezet onderwijs.

Voor volgend jaar wil ik een baan zoeken als leraar. Het lijkt me fijn om mijn focus in werk en studie helemaal op onderwijs te hebben. De theorie uit de colleges kan ik dan in de praktijk in de klas toepassen. Ook kan ik dan mijn eigen manier van lesgeven ontwikkelen. Volgens mij moet je leerlingen motiveren op een positieve manier, niet door ze op hun kop te geven of kritisch te benaderen. Ik heb er verschrikkelijk veel zin in om met mijn eigen klassen aan de slag te gaan.”

Ook leraar worden? Driestar hogeschool in Gouda biedt zeven lerenopleidingen voor voortgezet onderwijs. Kijk snel of er een is die bij jou past!

Marco van Koningsbrugge

Over Marco van Koningsbrugge

Marco volgt de lerarenopleiding wiskunde bij Driestar hogeschool.