12 oktober 2023

Alieke blogt: Wat wil je zélf leren?

Door Driestar hogeschool

De I-klas is alweer een paar weken van start. Karel, Mirthe, Berend, Nadine* en nog zo’n twintig andere leerlingen zijn in de afgelopen weken om de beurt aangeschoven voor een gesprek met hun ouder(s) erbij, om de begeleiding voor dit schooljaar door te spreken.

Zo’n gesprek is voor onze leerlingen niet favoriet,  maar een kopje chocomel of de opmerking ‘je wordt volwassen, man, we gaan toch niet meer óver jou praten’ doet wonderen. De leerling eigenaar maken van de begeleidingsdoelen: dat willen we! Een gouden vraag hierbij: ‘Wat wil je zélf leren?’:

Karel

Karel, overgedragen als leerling die het lastig vindt om met boosheid en gezag om te gaan. ‘Wat wil jij eigenlijk leren, Karel?’ Hij kijkt me vragend aan: ‘Pfoe’, maar begint diep te denken. Zijn ouders kijken me ook vragend aan, wachtend op wat komt. ‘Ja, ik weet wel iets..’, met een schuine blik naar z’n ouders. ‘Ik wil wel wat volwassener worden, gewoon minder klieren, snapt u? Ik wil niet meer dat van vorig jaar. Dus eh, misschien dat?’

Mirthe

Mirthe, overgedragen als leerling die vaak vastloopt met sociale contacten. Nee hoor, ‘alles gaat goed, gewoon prima. Ik hoef geen hulp ergens bij als u dat soms denkt’. ‘Oké, en als je iets wilt leren voordat je naar het mbo gaat, wat zou dat dan zijn?’ Stilte even, mij peilend. ‘Ja, dan wel leren van eh, ja u weet wel, gewoon iets socialer zijn bij die meiden die ik niet ken. Ik zit dan in de klas en, ja gewoon wat zeg je dan en zo, ik weet dan echt niet wat ik moet zeggen…’

Berend

Berend, altijd met een lach en zo groot als een beer, maar met een klein hartje. Er zijn veel zorgen om hem, maar wat wij hem zouden willen leren is absoluut niet wat hij zelf wil: ‘Ja, waar ik echt mee zit..’ Zo van: spits je oren, want dít is belangrijk. ‘Die berekeningen bij wiskunde, dat je ál die stapjes op moet schrijven, dat kan ik écht niet. Bent u een beetje goed in wiskunde?’

Nadine

Nadine, vastgelopen in de klas en een muur om zich heen gebouwd om zichzelf te beschermen. ‘Moet ik echt bij dat gesprek zijn? Praat anders gewoon lekker met m’n ouders alleen.’ Tijdens het gesprek: ‘Wat wil je leren, Nadine?’ ‘Ja niks, gewoon lekker doorgaan en zo gauw mogelijk weg hier.’ ‘Oké. En waar ben je wel eens jaloers op bij anderen, waarvan je denk: hé, dat zou ik ook willen kunnen, dat maakt het echt fijner op school?’ Stilte, mij lachend aankijkend: ‘Ja, dat weet u best. Ja, gewoon dat samenwerken en zo.’ Ik: ‘Mag ik je daarbij helpen?’ Brede lach: ‘Ja oké, als u dat dan leuk vindt ofzo, best.’

Groeien

‘Wat wil je zelf leren?’: die vraag gaan we onthouden! Want ’t is o zo makkelijk:

  • Karel: ‘Ja, die docent vond dat ik naar de I-klas moest, ik lachte hem zo hard uit en viel toen om met m’n stoel’ Ik: ‘Hmm. Volwassen of niet?’
  • Mirthe: ‘Ik ga nóóit meer naar die klas terug!’ Ik: ‘Hee, maar jij wilde toch leren…’
  • Berend: ‘Ik stop met wiskunde hoor!’ Ik: ‘Maar joh, ik heb jou nog helemaal niet gezegd hoe jij die stelling van Pythagoras stap voor stap opschrijft!’
  • Nadine: ‘Ik ga die opdracht alleen doen, die bitch wil toch altijd wat anders dan ik wil’. Ik: ‘Laten we eens samen kijken hoe we het toch een succes kunnen maken, want dat is wat je wilt, hè.’

En wees niet bang, ik doe mijn werk met liefde. Het is niet mijn doel die leerling eens even goed terug te pakken op wat hij zei te willen leren. Maar leuke gesprekken krijg je zeker, en groeien: dat doen ze!

*de namen zijn gefingeerd

Alieke is vierdejaars student Pedagogiek (deeltijd). Daarnaast werkt zij als Mentor Integratieklas op het Van Lodenstein College (vmbo-bovenbouw).

Bekijk de data van onze voorlichtingen

Kennismaken met de opleidingen van Driestar hogeschool? Je bent van harte welkom om een voorlichting bij te wonen.

Meld je nu aan
Driestar hogeschool

Over Driestar hogeschool

Driestar hogeschool is de leukste hogeschool van Gouda en leidt - al sinds 1944 - leraren en pedagogen op die met hart en ziel een bijdrage leveren aan christelijk onderwijs en jeugdzorg.