10 december 2019

Amazing Grace - Kunst en kids

Door G.C. (Geraldine) van Gelder

Een woensdagochtend in oktober. Een tafel met boeken, liedbundels, muziekpapier en dvd’s. En wij, wij zijn er ook. Om iets moois te gaan doen. Studenten zingen bij een eenvoudige gitaarbegeleiding Amazing Grace. Het verdiept en versterkt ons samenzijn.

Hoezo, bekend? Wat weten we eigenlijk van dit lied? Na een inventarisatie die de kennis van de studenten blootlegt, gaan we op zoek naar de man achter de tekst. Wie was John Henry Newton en hoe kwam hij erbij dit te schrijven? Waarom staat A Kempis’ Navolging van Christus op tafel? Wat hebben een paard, een schutting, een sloep en een moeras met elkaar te maken? We verwonderen ons over de diepten in Newton’s jonge leven en nemen dan zelf de pen op. Wat raakt mij? Wat helpt mij om grote gebeurtenissen een plek te geven? We schrijven een persoonlijk gedicht en voelen mee met de man op de zolderkamer in de 18e eeuw.

Een woensdagochtend in november. We zingen, tweestemmig nu, Amazing Grace. We achterhalen hoe de tekst zich verspreidde en leren dat muziekdruk een stuk ingewikkelder en dus duurder was dan boekdruk. Pas in Amerika, in de 19e eeuw, krijgt het lied zijn huidige melodie.

We gaan in gedachten terug naar de tramaanslag in Utrecht, maart dit jaar: het lied wordt gezongen door buurtbewoners bij een herdenkingsplechtigheid. We raken onder de indruk van Amazing Grace, gezongen door president Obama tijdens een rouwplechtigheid. Hoe komt het dat dit lied zo’n grote zeggingskracht heeft? Eeuwen heeft doorstaat? Culturen overstijgt?

Dan wordt het tijd om een melodie op onze eigen tekst te bedenken. In groepjes kiezen we een tekst en componeren we een melodie. Sterk is de focus, groot zijn de verschillen, treffend is het resultaat: ieder draagt op eigen niveau bij aan de uiteindelijke compositie, gepresenteerd aan de klas. We sluiten af, vierstemmig. Amazing Grace, how sweet the sound, that saved a wretch like me.

Zomaar een inkijkje in het muziekonderdeel van de minor Kunst en kids. Naar aanleiding van dit door de docent gegeven voorbeeld, ontwerpen studenten hun eigen muziekproject en voeren dit uit op de basisschool. De resultaten lopen uiteen van een flashmob in een aula tot een bezoek aan het inwendige van een pijporgel. Van een zeemanskoor te gast in de klas tot een schoolkoor op bezoek bij het plaatselijke verzorgingstehuis. Dit alles met als doel kinderen te verbinden aan onze muzikale cultuur, in al zijn veelkleurigheid.

G.C. (Geraldine) van Gelder

Over G.C. (Geraldine) van Gelder