5 december 2019

Weer terug in de praktijk, en het mes snijdt aan twee kanten!

Door A. (Arjan) van Tol

Ik zit nog even na te genieten van deze morgen. Wat een energie en gezelligheid! Ik moet eerlijk toegeven dat ik vanmorgen best een beetje gespannen was. Kan ik het nog wel? Je kunt wel zeggen dat het belangrijk is om weer voor de klas te staan in de basisschool. Maar het dan ook echt gaan doen …

Na het drinken van een kop koffie met het team van de Ds. C. de Ridderschool in Nunspeet gaat om kwart voor negen de bel. Zeventien enthousiaste kinderen uit groep 8 komen het lokaal binnen. Wanneer de deur dicht gaat is het gelijk stil. Vol verwachting kijken zeventien paar ogen mij aan. Even geniet ik van de stilte en de aandacht om vervolgens de dag te beginnen. De morgen vliegt voorbij. Als ik eraan terug denk besef ik dat er veel gebeurt op zo’n morgen. Ernstige momenten als we samen nadenken over hoe goed de Heere wil zijn voor zondige mensen. Vrolijke momenten als we door middel van bewegend leren oefenen met spelling of nadenken over het spreekwoord ’s lands wijs, ’s lands eer. Waarom vinden mensen in Cambodja het eten van spinnen gewoon en griezelen wij ervan? Serieuze momenten als we tijdens de rekenles getallen afronden op twee achter de komma.

En nu is het alweer voorbij. Ik kom tot de conclusie dat het leiding geven aan een groep nog best wel aardig gaat. Maar wat vraagt een goede rekenles op verschillende niveaus toch veel van een leerkracht! Dat is bij mij toch aardig weggezakt. En wat de kinderen er van vonden? Het was leuk meester, u deed het heel goed. Maar u mag de volgende keer best nog wat meer door het lokaal lopen!

Wat leerzaam om zo weer even midden in de praktijk te staan. Dit is waar we onze studenten voor opleiden. Ik ga dit zeker af en toe blijven doen. Ook een idee voor alle collega’s die les geven op de pabo? Als we in het kader van onze eigen professionele ontwikkeling allemaal twee dagen per jaar gaan lesgeven in de basisschool kunnen we met elkaar ruim een half jaar vacaturenood opvullen. Dragen we gelijk ons steentje bij aan het lerarentekort!

Ik ga nog twee stapeltjes schriften nakijken. Hopelijk heeft mijn lesgeven geleid tot goede resultaten.

A. (Arjan) van Tol

Over A. (Arjan) van Tol