25 januari 2020

Hoe Hidde een potje stoeien won

Door Hennely Gijsenbergh

In de klas is het stil. Iedereen is druk aan het rekenen. Mijn ogen dwalen door de groep. Een van de kinderen is niet aan het werk. Hidde. Ik zie machteloosheid in zijn ogen. Hij kijkt naar mij, op zoek naar aandacht lijkt het wel. Ik bedenk mij geen moment en loop naar hem toe. Op dat moment realiseer ik me niet hoe belangrijk deze beslissing is.

Vol verwachting kijkt Hidde mij aan. ‘Lukt het Hidde?’ vraag ik. Hij schudt zijn hoofd. ‘Nee’, komt er stilletjes uit. Zijn tafel ligt inmiddels vol met stukjes gum en een in stukjes gebroken liniaal. ‘Kom’, zeg ik, ‘pak je tafel eens en schuif hem maar een stukje aan de kant. Dan gaan we samen kijken naar de sommen.’

Ik denk aan de colleges rekenen en pedagogiek op de hogeschool. Hoe kan ik Hidde op weg helpen? Ik wil hem zó graag een succeservaring geven en hem laten voelen dat hij meer kan dan hij denkt. Ik weet dat hij deze erkenning thuis mist. Ik vind het aangrijpend om te zien hoe hij verlangt naar liefde en waardering.

‘Juf?’ ‘Wat is er Hidde?’ ‘Ik denk dat ik het snap’, zegt hij voorzichtig. ‘Ik denk het ook jongen’, zeg ik. ‘Probeer eens een rijtje zelf.’ Hidde doet zijn uiterste best om de sommen goed te maken. Als hij klaar is, kijken we samen zijn werk na. ‘Juf, ik heb echt geen een fout!’ Zijn gezicht straalt. Op dat moment weet ik dat ik zijn vertrouwen gewonnen heb.

De bel gaat. Pauze. ‘Hé juf, potje stoeien?’ hoor ik ineens naast mij. Ik kijk recht in het gezicht van een opgewekte Hidde. ‘Kom maar op jongen. Maar denk maar niet dat je van de juf kan winnen.’ Hidde lacht en blijft lachen. Want de juf had geen gelijk. Hij gaat er met de overwinning van door en de juf niet. Hij glundert van oor tot oor.

Na een lange stagedag fiets ik weer terug naar huis. De zon schijnt aan de hemel. Ook in mijn hart schijnt de zon. Vandaag heb ik het hart van een kind kunnen raken en hem zelfvertrouwen gegeven. Zijn glunderende gezicht zal ik nooit meer vergeten. Gouden momenten als deze zijn zeldzaam, maar zó veel waard.

Heb jij, net als Hennely, ook hart voor onderwijs? Kom dan eens langs op onze open dag en laat je informeren over onze opleidingen!

Hennely Gijsenbergh

Over Hennely Gijsenbergh

Hennely is laatstejaars pabostudent aan Driestar hogeschool. Ze is bezig met haar liostage.