15 april 2021

Hoe voorkom je mentale problemen bij jongeren door de lockdown?

Door Driestar hogeschool

Fysiek gezond blijven heeft voor veel mensen prioriteit tijdens deze lockdown. Maar hoe zit het met de mentale gezondheid? Vooral bij jongeren zijn hier zorgen over. Hun sociale systeem is klein, de stress is groot en dat heeft gevolgen. Wat is het effect van de lockdown op hen en hoe kunnen ouders hierop inspringen?

Dit artikel verscheen eerder in de Eva.

Het kabinet erkende afgelopen week de zorgen om de mentale gezondheid van jongeren, die burgemeester Femke Halsema in een manifest uitte. Mathilde Plender is gezinspedagoog en docent bij de opleiding hbo-pedagogiek van Driestar hogeschool. Ook zij deelt deze zorgen en roept ouders en opvoeders alert te zijn op signalen.

Waarom kan de lockdown mentale problemen veroorzaken?

“Voor de mens is verbinding met anderen van levensbelang, de mens is mens in verbinding met een ander. Ook voor kinderen en jongeren is verbinding essentieel voor de ontwikkeling en het welzijn. ‘It takes a village to raise a child’. Het netwerk en sociale systemen zijn belangrijke buffers in het opvoeden en opgroeien. Veel van die sociale systemen zijn weggevallen: geen kerk, langere tijd niet naar school, voor de oudere jeugd is er nog steeds geen zicht op fysiek onderwijs, minder sport, weinig familiebezoek, minder contact met vrienden. Dit zet het gezinssysteem onder druk en maakt gezinnen kwetsbaar. Natuurlijk is er een groep waarmee het prima gaat, maar doordat ze nog volop in ontwikkeling zijn, zijn kinderen extra kwetsbaar.”

Verder lezen?

Lees het hele artikel van Eva hier.

Driestar hogeschool

Over Driestar hogeschool

Driestar hogeschool is de leukste hogeschool van Gouda en leidt - al sinds 1944 - leraren en pedagogen op die met hart en ziel een bijdrage leveren aan christelijk onderwijs en jeugdzorg.