19 maart 2021

'Ik wil jongeren iemand laten zijn'

Door Driestar hogeschool

Dit is ad-pep student Peter: vroeger verkocht hij keukens, nu trekt hij met leerlingen op.

‘Ik verkocht keukens maar vond daar uiteindelijk geen voldoening meer in. Ik ben technisch onderwijsassistent geworden. Via de ad-pep oriënteer ik mij op mijn verdere carrière in het onderwijs. Ik ben docent in de praktische lessen van biologie, natuurkunde en scheikunde. Leerzaam, en niet alleen voor de leerlingen!

Leerlingen moeten zelf leren nadenken

Onderwijs is niet alleen kennis overdragen. Voor mij was dat best even wennen. Vanuit het bedrijfsleven was ik altijd snel geneigd bij een hulpvraag met een oplossing te komen, maar dat is in het onderwijs niet aan te raden. Tijdens de opleiding en mijn stages heb ik echt geleerd om leerlingen zelf na te laten denken. Als ze met een probleem zitten, ben ik er om verdiepingsvragen te stellen en hen zo te helpen zelf inzicht te krijgen de oplossing.

De ad-pep leert je inzicht krijgen in het kind achter de leerling

De ad-opleiding Pedagogisch educatief professional past goed bij ‘overstappers’, mensen die uit een ander beroep komen. We krijgen wel theorie, maar proberen continu de koppeling naar de praktijk te maken. Je merkt dit ook aan de docenten die lesgeven bij Driestar hogeschool, dat zijn echt mensen uit de praktijk. Waar ik dan ook veel aan heb is de leergemeenschap. We bespreken daar praktijksituaties met elkaar. Ook heb ik meer inzicht gekregen in het kind achter de leerling. Waarom vertoont een leerling bepaald gedrag? Wat zit daarachter en hoe kan ik daarmee omgaan?

Soms geven situaties in de les me echt een kick. Laatst was het wat rumoeriger in een les. Ik moest even een paar leerlingen corrigeren om verder te kunnen gaan. Toen iedereen weer rustig aan het werk was, zei een van de stoerste jongens van de klas: ‘Meneer, u bent best een goede leraar.’ Dat een leerling dat tegen me zei, dat gaf me wel vertrouwen.

Open staan

Als je open staat voor leerlingen, zijn ze ook bereid iets terug te geven of in hun hart te laten kijken. Op een dag vroeg een normaal nogal onverschillige jongen tijdens de Bijbelstudie: ‘Meneer, Jezus heeft de duivel toch overwonnen? Maar als het grootste deel van de wereld nu niet in God gelooft, dan heeft de duivel toch de meeste volgelingen?’ Ik was op dat moment verlegen om een goed antwoord - maar wat vond ik het mooi dat hij me die vraag stelde! Dit soort momenten bevestigen mijn keuze om het onderwijs in te gaan.

Zulke gesprekken heb je natuurlijk niet elke dag. Het is alleen al ontzettend mooi om te zien dat een leerling de theorie in de praktijk toepast, of dat het lampje opeens gaat branden. Of dat ze zichzelf kunnen zijn. Ik denk dan aan een uitspraak van opvoedkundige Paul Tripp: ‘Ik wil de kinderen niet zomaar iets laten doen. Ik wil ze iemand laten zijn.’

Is de ad-pep iets voor jou? Ontdek het hier
Driestar hogeschool

Over Driestar hogeschool

Driestar hogeschool is de leukste hogeschool van Gouda en leidt - al sinds 1944 - leraren en pedagogen op die met hart en ziel een bijdrage leveren aan christelijk onderwijs en jeugdzorg.