11 maart 2021

‘Kinderen geven je hun vertrouwen’

Door Willian den Otter

Leerlingen hebben allemaal wel iets waar ze goed in zijn – taal, rekenen of geschiedenis. Maar wat ik zo leuk vind aan een vak als handvaardigheid, is dat je vaak een heel andere kant van kinderen ziet. Een ‘rustige’ leerling kan zich in zo’n vak dan bijvoorbeeld helemaal laten gaan. En een drukke leerling is dan juist geconcentreerd bezig. Ik geniet extra als ik zie hoe ze hun fantasie erin kwijt kunnen en daarmee iets van zichzelf laten zien.

Kinderen leren kennen vind ik de mooiste kant van dit beroep. Wat me vooral raakt, is hun vertrouwen: als je een tijdje lesgeeft en de leerlingen je leren kennen, dan groeit ook hun vertrouwen. Ze vertellen je allerlei dingen die ze meemaken bijvoorbeeld. Deze week kwam een leerling naar me toe omdat grotere jongens zijn bal hadden afgepakt. Ik geef hier nog maar een paar weken les, en hij kwam met zijn probleem naar mij – ik was immers ook een meester! Voor mij was het een goed teken dat we kennelijk al zo’n band hadden. Verder vind ik het ook mooi hoe je als leerkracht het christelijke geloof op de leerlingen kunt overbrengen en hoe kinderlijk de leerlingen over die zaken nadenken.

Voordat ik aan de pabo begon heb ik bouwkunde op het mbo gedaan en daarna via de combinatie werken-leren een ad-opleiding bouwkunde op het hbo. Daar heb ik goede herinneringen aan. Daarom past de Samen opleiden-route bij mij: tegelijk met mijn opleiding gelijk voor de klas. Daardoor is veel sneller duidelijk of dit beroep bij je zal passen.

Ik leer mijzelf kennen tijdens de stage. Zo ben ik van mezelf heel rustig en praat niet hard, maar ik heb al geleerd dat ik mijn stem wel mag gebruiken als dat nodig is. Ook leer ik nu in de praktijk het belang van streng en consequent zijn. Als je duidelijk bent in wat je wilt en de leerlingen aanspreekt op gedrag wat je niet wilt, willen de leerlingen echt wel luisteren. Ik merk ook dat ze het fijn om duidelijkheid van mij te krijgen.

Door de wekelijkse combinatie van studeren en stage krijg je leerpunten vrij direct mee. We reflecteren iedere dag waardoor ik vrij snel terug hoor wat mijn aandachtspunten zijn en waar ik aan moet werken om een goede meester te worden. Momenteel ben ik aan het ontdekken hoe je een goede les opzet en waar je in je lesvoorbereiding allemaal op moet letten: erg leerzaam! Ik ga elke week met plezier naar mijn stageschool.’

Willian den Otter

Over Willian den Otter