24 maart 2023

Rianne volgt een minor in Noorwegen: 'De kinderen zijn hier altijd buiten'

Door Driestar hogeschool

Rianne Weststrate (21) zit in haar laatste jaar van de opleiding Pedagogiek aan Driestar hogeschool. Momenteel is ze in Noorwegen en volgt ze een minor op NLA Høgskolen. Dit is een hogeschool in Breistein, vlak bij Bergen. De minor is een verdieping op Pedagogical Leadership.

"Samen met drie andere meiden ga ik elke ochtend om tien over negen met de bus naar de hogeschool. Met deze drie meiden volg ik samen de minor en we zijn goed bevriend geraakt tijdens onze tijd hier", vertelt Rianne.

"Zelf komen we ook uit verschillende landen, zo komt er een meisje uit Oostenrijk, Spanje, Frankrijk en ik uit Nederland. Hieronder zie je het schoolgebouw, het is ongeveer veertig minuten reizen vanaf de plek waar ik woon. Het schoolgebouw bevindt zich midden in de natuur. Meestal beginnen de lessen om 10.00 uur."

Hogeschool in Noorwegen

Drama-methoden en communicatie

"We krijgen onder andere les over het gebruik van drama-methoden die je kan inzetten in het werk in de kinderopvang. Daarnaast volgen we lessen over communicatie en hoe je als pedagogisch leider kan samenwerken met ouders. We werken veel in groepjes samen en discussiëren en denken na over de verschillen en overeenkomsten in ons vak."

Spelenderwijs leren

"Vooral het samenwerken in groepjes is heel erg leerzaam. Ik krijg zo vanuit Scandinavisch oogpunt interessante visies mee. Onder andere dat kinderen tot 6 jaar geen onderwijs krijgen, maar dat ze vooral spelenderwijs leren."

"De kinderen zijn altijd buiten, ongeacht of het regent, sneeuwt of stormt. In Noorwegen zeggen ze dan ook: ‘Er bestaat geen slecht weer, alleen slechte kleding.’

Na 54 minuten hebben we altijd een pauze van tien minuten, we haasten ons dan naar de koffiemachine waar we gratis onze bekers kunnen vullen ;-)."

Studentenstad Bergen

"Naast samen les volgen, doen we ook veel leuke dingen in het weekend. Onder andere hikes in de prachtige natuur die Noorwegen biedt. De stad Bergen waar ik verblijf is omringd door zeven bergen. Je hoeft dus niet eens de stad uit te zijn om te kunnen genieten van de natuur.

Omdat Bergen een studentenstad is, zijn er ook veel leuke activiteiten te doen om nieuwe mensen te ontmoeten. Zo is er een volleybalgroep waar ik aan deelneem, waar zowel internationale studenten als Noren deel van uitmaken."

Grenzen verleggen

Tijdens je opleiding Pedagogiek krijg je de kans om letterlijk en figuurlijk je grenzen te verleggen. We vinden samenwerken en samenleven met andere christenen en culturen wereldwijd erg belangrijk. Lees meer over de opleiding Pedagogiek.

Driestar hogeschool

Over Driestar hogeschool

Driestar hogeschool is de leukste hogeschool van Gouda en leidt - al sinds 1944 - leraren en pedagogen op die met hart en ziel een bijdrage leveren aan christelijk onderwijs en jeugdzorg.

Proefstuderen

Wil jij kennismaken met deze opleiding? Meld je aan voor proefstuderen. En ervaar hoe het is om als student een college bij te wonen.

Meer info & aanmelden