19 juli 2021

Digitale buitenlandstage voor studenten lvo

Helaas was een fysieke buitenlandstage dit jaar nog niet mogelijk voor de lvo-studenten die de route Opleiden in de School volgen. In plaats daarvan werd een programma samengesteld waardoor de studenten vanuit Nederland toch aan de slag konden met hun persoonlijke, godsdienstige, interculturele en professionele ontwikkeling. We sloten dit traject af met een gezamenlijke terugblik op deze alternatieve internationale route.

Digitaal lesgeven op scholen in het buitenland

Als onderdeel van deze alternatieve buitenlandstage, de virtual exchange, gaven de studenten digitaal les op scholen in het buitenland. Op scholen in Duitsland, Frankrijk , Israël en Spanje stonden ineens digitaal Nederlandse studenten voor de klas.

“Deze alternatieve route heeft mij geleerd over wereldburgerschap, hoe ik dit in mijn lessen kan vormgeven; nieuwe ervaringen op geleverd als het gaat om contact leggen met iemand vanuit het buitenland zonder enige voorgeschiedenis.” vertelt één van de studenten.

Geroepen voor het Christelijk onderwijs

In Spanje kwamen onze studenten terecht op een bijlesinstituut, waar leerlingen buiten schooltijd terecht kunnen om hun Engels te verbeteren. Lydia Bor, de drijvende kracht achter de digitale buitenlandstage, onderhoudt al jaren goede contacten met dit initatief. De oprichter ervaart sterk de roeping van God om zich in te zetten voor het Christelijk onderwijs in Spanje en vertelt dan ook getuigenis na getuigenis. “Het is enorm indrukwekkend om te zien hoe God werkt en zorg draagt voor dit instituut. Het is goed om de studenten hier daar ook iets van te laten ervaren! Christelijk onderwijs is daar namelijk niet vanzelfsprekend.”

Digitaal op excursie naar Nederlandse bunkers

Een groep studenten ging met de Duitse leerlingen aan de slag rondom het thema “Tweede wereldoorlog”. Doordat de lessen online gegeven werden, konden de leerlingen live meegenomen worden naar een aantal Nederlandse bunkers. Daarnaast werden de Duitse jongeren uitgedaagd om zich te verplaatsen in een Nederlander tijdens de oorlog.

God staat centraal

De studenten die verbonden waren aan de school in Frankrijk waren onder de indruk hoe het geloof duidelijk centraal stond in het curriculum. De school heeft de afgelopen jaren te maken gehad met flinke tegenslagen, maar in alles ervaren de docenten dat God er bij is. Een bijzondere werkomgeving dus, maar ook één waar hard gewerkt moet worden.

Oorlog en Bevrijdingsdag in Israël

Het lesgeven op de school in Israël bracht de nodige uitdagingen met zich mee. Door de situatie daar ter plaatsen kon er tijdelijk geen les gegeven worden. Uiteindelijk konden er gelukkig toch een aantal lessen ingepland worden. Bevrijdingsdag was een mooie aanleiding om meer te delen over de oorlog en de Nederlandse cultuur.

Interessanter dan gedacht…
Voor sommige studenten vroeg de virtual exchange veel aanpassingsvermogen. Sommige studenten kregen te maken met technische uitdagingen, of moesten ineens Engelse les geven.. Toch kijken veel studenten positief terug op dit alternatieve  programma. “Deze virtual exchange was interessanter dan van te voren verwacht. Desondanks heb ik wel echt de ervaring van het lesgeven in het buitenland gemist.”

Hopelijk kunnen studenten van Driestar hogeschool snel weer veilig echt op buitenlandstage!