Ontdek RAOS: jouw route naar een baan voor de klas

Ben jij net gestopt met school of heb je een paar jaar geleden jouw diploma gehaald? En merk je nu dat je graag het onderwijs in wilt? Dan is het traject Opleiden in de School (OidS) van RAOS misschien precies wat je zoekt.

Waarom RAOS?

Bij RAOS leer je het vak van leraar vooral in de praktijk. Je staat vanaf het begin op een middelbare school, je krijgt goede begeleiding en je werkt stap voor stap toe naar jouw eigen lessen. Zo ontdek je snel hoe leuk het is om jongeren iets bij te brengen.

Hoe werkt Opleiden in de School?

  • Je leert 40% van de tijd op een schoollocatie.
  • Je koppelt theorie direct aan de praktijk.
  • Je leert hoe je lessen maakt, hoe je een klas begeleidt en hoe jij als persoon voor de klas staat.
  • Je wordt ondersteund door een schoolopleider en een werkplekbegeleider op school.

RAOS is een samenwerking van Driestar hogeschool en 6 christelijk/reformatorische scholengemeenschappen. Voor een aantal vakken werken we samen met de Hogeschool Rotterdam. Daardoor is het aanbod breed én praktijkgericht.

Voor welke vakken kun je leraar worden?

  • Duits
  • Engels
  • Nederlands
  • Economie
  • Geschiedenis
  • Wiskunde
  • Godsdienst
  • (via HR) Aardrijkskunde, Biologie, Natuurkunde, Techniek, Maatschappijleer (Burgerschap) en Frans

Dit kun je verwachten

  • Je leert hoe je een goede band opbouwt met leerlingen.
  • Je ontdekt welke lesstijl bij jou past.
  • Je krijgt praktische didactiek: lesopbouw, uitleg geven, klassenmanagement.
  • Je ontwikkelt een onderzoekende houding, zodat je problemen in de klas slim kunt aanpakken.
  • Je werkt in een veilige leeromgeving met veel begeleiding.

Wat maakt RAOS bijzonder?

RAOS bestaat uit meerdere christelijke/reformatorische scholen die al meer dan 20 jaar samenwerken. Je wordt onderdeel van een lerende gemeenschap, waarin je samen groeit met andere studenten én ervaren docenten. Zo leer je het vak op een manier die dicht bij de praktijk staat.

Klaar om te starten?

Wil jij weten of het onderwijs echt bij je past? Vraag een kennismakingsgesprek aan bij RAOS en zet de eerste stap naar jouw toekomst voor de klas. Mail nu naar:

Meer info over de opleidingen

Leraar voortgezet onderwijs Duits Leraar voortgezet onderwijs Engels Leraar voortgezet onderwijs Nederlands Leraar voortgezet onderwijs Economie Leraar voortgezet onderwijs Geschiedenis Leraar voortgezet onderwijs Wiskunde Leraar voortgezet onderwijs Godsdienst
Het verhaal van Barthil

Het verhaal van Barthil

Bekijk nu de video

Meer info over RAOS

Op endanbenjeleraar.nl en onderwijsloket.com vind je antwoord op de meeste vragen over leraar worden. Hoe je met jouw achtergrond leraar kunt worden, welke opleiding je kunt volgen en alles wat je nog meer wilt weten over werken in het onderwijs.
De opleiding tot leraar op Driestar hogeschool is gebaseerd op het beroepsprofiel van de christelijke leraar. Dit beroepsprofiel (Driestar educatief, 2020) vormt de basis van de opleiding en van de ontwikkeling van jou als student.

Het is gericht op jou als professional en omvat zowel het handelen (beroepstaken) als het weten (kennislaag) en het zijn (professionele identiteit) van de leraar. De professionele identiteit en de beroepstaken zijn uitgewerkt in kernen. Iedere kern behandelt een specifiek onderdeel van de professionele identiteit en de beroepstaken.

Het curriculum van de opleiding bestaat uit het vakdeel en het generieke deel. Bij het generieke deel worden pedagogische en didactische thema’s behandeld. Voorbeelden van het generieke programma zijn:
  • Hoe geef je klassenmanagement vorm?
  • Hoe bereid je een les voor?
  • Didactisch handelen?
  • Hoe leg en onderhoud je goed contact met leerlingen en ouders?
Daarnaast heeft je eigen ontwikkeling een belangrijke plek in het curriculum. Je neemt jezelf mee voor de klas en dat heeft invloed op jouw stijl van lesgeven. Het is dus belangrijk om te onderzoeken wie je als professional wilt zijn en hoe je dat integreert in je eigen persoonlijkheid.

Ten slotte wordt aandacht besteed aan onderzoekend vermogen, zodat je in praktijksituaties in staat bent om op een gestructureerde manier vragen en problemen die je tegenkomt in de beroepspraktijk aan te pakken.