Studium Generale: Lezen en blijven lezen - Leescultuur

• Tijd 19:45 - 22:00
  • Locatie Driestar hogeschool, Gouda
  • Inschrijven Voor 8 april 2025

Over lezen en leesvaardigheid horen we vooral klaagzangen: een groot aantal jongeren komt laaggeletterd van school, er zijn leerkrachten die nooit lezen in hun vrijetijd, in veel gezinnen is geen boek meer te vinden, enzovoorts.

Lezen is uiterst belangrijk en onmisbaar voor onze ontwikkeling en vorming. In twee bijeenkomsten van Studium Generale staan we stil bij het belang ervan en bij het actuele jeugdboekenaanbod. Dat is ook voor volwassenen interessant.

Avond 1 over leescultuur: 11 april

De eerste bijeenkomst gaat over belangrijke inzichten over lezen. Wat gebeurt er in je hoofd als je leest – en de tekst begrijpt? Op een toegankelijke manier wordt dit besproken.

Daarna gaan we aan de hand van stellingen en opdrachten aan de slag. Hoe kunnen we een leescultuur bevorderen? Wat moeten we doen en laten?

Avond 2 over breed lezen: 25 april

In de tweede bijeenkomst kijken we naar het brede aanbod van moderne jeugdliteratuur. Veel ouders – en ook leerkrachten – zijn aardig op de hoogte van christelijke kinderboeken.

Dat is begrijpelijk. Er is echter meer te vinden wat de moeite waard is, zoals literaire non-fictie, poëzie, moderne verhalen die tot nadenken stemmen. We gaan bekijken wat de meerwaarde daarvan is.

De avonden worden verzorgd door dr. Janneke de Jong-Slagman, lector Geletterdheid aan Driestar hogeschool.

Janneke de JongJanneke de Jong-Slagman

Kosten

De kosten bedragen € 12,- per avond. De betaling wordt automatisch geïncasseerd. Studenten en medewerkers van Driestar educatief kunnen de avond gratis bijwonen.

Aanmelden

Wil jij deze lezing bijwonen? Meld je dan hieronder aan. Je bent van harte welkom bij Driestar hogeschool in Gouda!

Persoonlijke gegevens
Betaling
Voor studenten en medewerkers van Driestar educatief: vul je studentnummer of medewerkerscode in
Bevestiging