Studium Generale: 'Ik dacht dat ik naar Italië ging?' - Over ouderschap en verwachtingen (die niet uitkomen)

• Datum 8 november 2024
  • Tijd 19:45 - 22:00
  • Locatie Driestar hogeschool, Gouda
  • Inschrijven Voor 5 november 2024

Studium Generale organiseert twee avonden met sprekers Gerjanne van Lagen en Christine Stam. De eerste avond op 8 november gaat over ouderschap en verwachtingen. De tweede avond op 22 november gaat over het vinden en houden van broos geluk in relatie met je partner, vriend(inn)en, jezelf en God. Je bent van harte welkom op deze avonden bij te wonen.

Avond 1 op 8 november

‘Ik dacht dat ik naar Italië ging?’ – Over ouderschap en verwachtingen (die niet uitkomen).

"We hopen deze avond na te denken over het beeld dat je tijdens je (eerste) zwangerschap hebt over je toekomstige gezinsleven. Maar vooral spreken we deze avond erover dat die verwachtingen steeds door de weerbarstige realiteit wordt doorbroken.

De titel ‘Ik dacht dat ik naar Italië ging’ is ontleend aan een verhaal van Emily Perl Kingsley: ‘Als je in verwachting bent, kun je dat vergelijken met het voorbereiden van een geweldige vakantiereis… naar Italië.

Maar als het vliegtuig landt, komt de stewardess binnen en zegt: ‘Welkom in Holland’. Deze voorbeeld is tekenend voor de doorbroken verwachtingen die elke ouder gaat ervaren, op welke manier dan ook.

Je kind kan gehandicapt zijn, of homoseksueel, of autistisch. Maar ook “gewone” kinderen kunnen je confronteren met de realiteit van het zondaar zijn.

Het zal een mix worden van gesprekjes tussen ons twee, stukjes ‘zenden’, stukjes voorlezen, en interactie met het publiek."

christine en gerjanneChristine en Gerjanne

Avond 2 op 22 november

‘Ben je gelukkig? Gelukkig niet.’ – Over het vinden en houden van broos geluk in relatie met je partner, vriend(inn)en, jezelf en God.

"Veel mensen zoeken naar het hoogst mogelijk geluk. Psychiater Dirk de Wachter noemt het zelfs de ziekte van deze tijd. Tijdens deze avond denken we na over het vinden en houden van geluk in relaties."

Kosten

De kosten bedragen € 12,- per persoon per avond. De betaling wordt automatisch geïncasseerd. Studenten en medewerkers van Driestar educatief kunnen de avonden gratis bijwonen.

Bekijk het gehele Studium Generale-programma

Zoek jij verdieping of wil je meer weten over actuele christelijke thema's? Woon dan een Studium Generale-lezing bij van Driestar hogeschool.

Aanmelden

Wil jij deze lezingen bijwonen? Meld je dan hieronder aan. Je bent van harte welkom bij Driestar hogeschool in Gouda!

Persoonlijke gegevens
Betaling
Voor studenten en medewerkers van Driestar educatief: vul je studentnummer of medewerkerscode in
Bevestiging