21 oktober 2022

Heb jij een harthoofd?

Door Driestar hogeschool

Je doet het waarschijnlijk iedere morgen. Even in de spiegel kijken. Ikzelf doe dat zeker, vooral als ik weer stage heb. Aan het begin van elke lesdag even voor de spiegel staan en me afvragen: wat zien de leerlingen? Een leraar die ze streng het hoofd wil bieden? Een leraar die in acuut-opkomende klassenangst het hoofd zal buigen? Of een leraar met een harthoofd?

Allerlei ideeën borrelen op terwijl ik achter mijn bureau nadenk over mijn lessen. In gedachten zie ik mezelf staan voor een klas vol leergierige jongeren. Terwijl ze aan mijn lippen hangen, vertel ik ze het ene na het andere geschiedenisverhaal. In hoorbare stilte geniet de klas zichtbaar van de vertelkunst van hun docent. Wat zou dat heerlijk zijn!

Dit ideaalbeeld zou op kunnen gaan als er allemaal keurig voorgevormde individuen zitten die geschiedenis het éinde vinden. Maar dit ideaal spat als een zeepbel uiteen als het volgende beeld op mijn netvlies verschijnt. Ik sta voor mijn klas en kan me ternauwernood verstaanbaar maken. Terwijl ik mijn ontzetting over zoveel mentale afwezigheid net kan bedwingen openen mijn ogen zich weer en zit ik in mijn kamer. Een boek over gastheerschap en pedagogiek ligt opengeslagen op mijn bureau.

Nee, in een klas zitten geen voorgevormde individuen die altijd een en al oor zijn. Het zijn jonge mensen die nog volop met hun vorming bezig zijn. En ik mag bijdragen aan hun vorming. Terwijl ik dat overdenk, realiseer ik me wat een heerlijk en gewichtvol beroep het leraarschap is. Of deze jongeren nu uitgroeien tot kleine huizen of tot torenflats, het fundament wordt híer gelegd, in mijn lokaal.

Ik voel mijn hart opengaan voor al deze jongeren. Ik wil liefdevol zijn naar hen, maar lesgeven vereist ook orde en duidelijkheid. Hoe noemde die docent van Driestar hogeschool dat ook alweer? O ja, de pedagogiek van de ‘liefdevolle gestrengheid’.

Het is weer zover. Een nieuwe stagedag breekt aan. Ik kijk in de spiegel. Wat zien de leerlingen? Geen hoofd dat zich verheft of zich buigt, maar een harthoofd. Een hoofd waarop de liefde voor het vak af te lezen is, maar óók de liefde voor de leerlingen. Dit is wat het leraarschap voor mij het mooist denkbare vak maakt: het vormen van jonge mensen door ze te laten zien wat mooi is. Het dienen van God in je leven is mooi. Het uitoefenen van je vak is mooi. Maar ook het in liefde leven met en voor elkaar is mooi. Waar kan je dat nu beter uitoefenen dan voor de klas?

Dát is waarom ik er geen hard hoofd in heb, maar me in ‘liefdevolle gestrengheid’ werp in het schoolleven. Met hart voor leerlingen, op zoek naar het hart van mijn leerlingen.

Martijn Donselaar is eerstejaars lvo-student geschiedenis

Driestar hogeschool

Over Driestar hogeschool

Driestar hogeschool is de leukste hogeschool van Gouda en leidt - al sinds 1944 - leraren en pedagogen op die met hart en ziel een bijdrage leveren aan christelijk onderwijs en jeugdzorg.

Proefstuderen

Wil jij kennismaken met deze opleiding? Meld je aan voor proefstuderen. En ervaar hoe het is om als student een college bij te wonen.

Meer info & aanmelden