22 september 2022

"Nederlands is niet mijn eerste taal, maar ik hoef geen makkelijk diploma"

Door Driestar hogeschool

Een hbo-studie volgen in niet je eerste, niet je tweede, maar in je derde taal. Jörg Meier (54) doet het. De van oorsprong Zwitserse student volgt zelfs twee studies bij Driestar hogeschool: lvo economie is bijna afgerond, met lvo geschiedenis is hij net begonnen.

Sinds 2003 woont Jörg met zijn gezin in Nederland. Zijn moedertaal is Zwitserduits. Daarnaast sprak hij als financieel verantwoordelijke bij een internationaal productiebedrijf voornamelijk Engels. Nederlands bleef daardoor wat achter. Door Jörgs lvo-studies krijgt momenteel niet alleen zijn pedagogische en didactische kennis, maar ook die van het Nederlands een flinke boost.

Snel beslissen

Wanneer Jörg door een reorganisatie op zoek moet naar een andere baan, gaat zijn voorkeur direct uit naar het onderwijs. “Ik heb er altijd plezier in gehad om jongeren te coachen. Ik genoot ervan om met hen mee te denken over hun loopbaan, hen te coachen bij hun studie, sport of bij sollicitatiegesprekken. Iets in hen te zien wat een ander niet ziet. Toen ik weer op zoek moest naar een baan, dacht ik gelijk aan leerkracht economie.”

Jörg stuurt daarom een bericht naar Driestar hogeschool of hij iets kan betekenen op het gebied van economie voor de lerarenopleiding. Al snel krijgt hij een reactie. Voor een baan als docent komt hij zonder onderwijsbevoegdheid niet in aanmerking. Wel is hij van harte welkom bij de opleiding lvo economie. Klein detail: de uiterlijke inschrijfdatum is binnen twee dagen. Jörg vertelt: “Ik moest heel snel beslissen, een vrij detailleerde motivatie schrijven en het moest administratief nog geregeld worden. Het contact met de hogeschool was gelijk heel goed. Wat me over de streep trok, was dat ik in aanmerking kwam voor een 2-jarige route. Gezien mijn leeftijd vond ik dat belangrijk. Dat ik voor deze studie beter Nederlands moest leren spreken en schrijven zag ik alleen maar als een intellectuele uitdaging. Ik hoef geen makkelijk diploma, laat mij er maar hard voor werken.”

Geen stage, wel werk

Inmiddels heeft Jörg ook al werkervaring opgedaan: “Ik vond geen stage, maar wel werk. Daarom kreeg ik stagevrijstelling. In april 2021 vond ik mijn eerste werkgever als docent economie aan mbo-studenten. Ik vond later een tweede baan bij een hogeschool in Rotterdam. Fantastisch om mijn eerste ervaringen als docent op te doen. Inmiddels werk ik volledig bij de Hotelschool in Scheveningen. Het is interessant om met internationale studenten te werken.”

Jörg kijkt met plezier terug op zijn studies bij Driestar hogeschool. Ook al leek een school met een christelijke identiteit niet gelijk een logische keuze. “Tijdens mijn toelatingsgesprek kreeg ik de vraag of ik wel doorhad dat Driestar hogeschool een christelijke school is, met christelijke waarden. Die komen ook terug in de lessen. Omdat ik zelf geen kerkgaand christen ben, vroeg ik wat er op dat gebied van mij verwacht werd. Het belangrijkste bleek wederzijds respect te zijn. En dat is er. De kwaliteit van het onderwijs is voor mij het belangrijkste. Ik ben blij met deze opleiding en ik voel me goed toegerust om jongeren te begrijpen en om te les te geven.”

Ook Jörgs ervaringen met zijn medestudenten zijn positief. “Ik zag hen persoonlijk groeien de afgelopen jaren. Iedereen is heel open en behulpzaam. Mijn medestudenten hebben een grote liefde voor het onderwijs. Als zij straks gaan lesgeven, dan komt het goed met de jeugd.”

Driestar hogeschool

Over Driestar hogeschool

Driestar hogeschool is de leukste hogeschool van Gouda en leidt - al sinds 1944 - leraren en pedagogen op die met hart en ziel een bijdrage leveren aan christelijk onderwijs en jeugdzorg.