19 juni 2020

Studeren voor leraar? Aanmelden kan nog

Wil je het onderwijs in maar twijfel je nog? Misschien kunnen deze verhalen je helpen een keuze te maken. Of neem eens contact op met een van onze studieleiders. Leraar worden doe je bij Driestar hogeschool.

Heleen ontdekte in Ethiopië dat ze het onderwijs interessant vond. “Toen ik mijn man had geholpen bij de start van zijn boerderij, keek ik om me heen en vroeg ik me af: Waar kan ik van waarde zijn? Ik begon met vrijwilligerswerk op de internationale school in het dorp en ontdekte hoe leuk ik het vond. Kennis overdragen vind ik mooi, net als het overbrengen van mijn enthousiasme.” Terug in Nederland kreeg Heleen vrij snel een baan als docent Engels op een school voor voortgezet onderwijs. Inmiddels zit ze al in de afstudeerfase van haar deeltijdstudie voor docent Engels aan de Driestar hogeschool. Heleen: “Je kunt in het onderwijs echt van waarde zijn in het leven van jongeren. Wil jij ook deeltijd studeren, of overweeg je een opleiding tot docent? Weet dan waar je aan begint. Neem in je studieafweging ook je privésituatie mee. De studietijd die ingepland staat, staat er niet voor niets. Die tijd heb ik er ook in moeten steken.” Lees Heleens volledige verhaal hier op CIP.nl.

Maarten kreeg al op zijn zestiende de tip om het onderwijs in te gaan. “En dat terwijl ik juist op het punt stond in de bouw te gaan werken als timmerman! Wat ik dus ook lekker eigenwijs ben gaan doen. Maar op de bouw kwam ik al snel tot de ontdekking: laat mij maar met mensen omgaan. En dan met name jongeren.” Maarten begon met een diploma onderwijsassistent op het mbo, maar sinds 2019 studeert hij bij Driestar hogeschool voor leraar Nederlands. “Wat mijn dag leuk maakt, is het contact met de leerlingen: korte gesprekjes voor de les, grapjes uithalen, kijken hoe ze met elkaar omgaan. Ze vragen mij ook van alles, van mijn kledingstijl tot aan de trouwplannen van mij en mijn vriendin. De leukste lessen zijn die waarin we klassikaal een verhaal lezen en er dan over doorpraten. De thema’s roepen herkenning op, of de leerlingen geven hun mening over de personages. Er gebeurt dan echt iets: tijdens zo’n les gaat een wereld open waarin leerlingen kennis maken met de denkwijze en gevoelens van anderen.” Maartens hele verhaal lezen? Klik hier.

Verder oriënteren

Meer weten over leraar worden? Neem ook eens een kijkje op www.endanbenjeleraar.nl. Daar vind je verhalen, video’s, antwoorden op veelgestelde vragen én een actuele vacaturebank.

Heb je meer informatie nodig? Op onze website kun je de online open avonden van Driestar hogeschool terugkijken. Of neem contact op met een van onze studieleiders.