10 oktober 2025

AI vraagt om meer dan een onderbuikreactie

Bijna iedere week zijn er nieuwe mogelijkheden met AI. Deze mogelijkheden zijn niet automatisch welkom of fijn, maar ook niet automatisch slecht en verderfelijk. Om ze te beoordelen is een kader nodig.

Ethisch kader AI

Onlangs hebben we de volgende versie gepubliceerd van ons ethisch kader voor het gebruik van AI. De hoofdonderdelen zijn techniek en technologie, mensbeeld, kennis en onderwijs. Je kunt het kader hier vinden. Als je met collega’s, leerlingen, ouders en anderen over generatieve AI praat, raadpleeg dan eens dit beknopte raamwerk. Feedback is welkom. We blijven het ethisch kader regelmatig aanvullen. Binnenkort voegen we enkele illustratieve voorbeelden toe.

Experimenteren

Het is sowieso verstandig om enigszins op de hoogte te blijven van de mogelijkheden van AI. Je kunt alleen evalueren en met enige grond iets van AI’s vinden als je er ook mee hebt kunnen experimenteren. Als het langer dan een paar maanden geleden is dat je gekeken hebt wat je met AI kan, dan is je kennis inmiddels waarschijnlijk achterhaald. Besteed eens wat tijd aan bijvoorbeeld:

  • AI-Tussenuurtje: Dit is een podcast van ongeveer 30 minuten die vrijwel iedere week verschijnt. Je kunt hem met snelheid 1,4 afspelen tijdens het fitnessen bijvoorbeeld.
  • NotebookLM: Hiermee kun je van alles maken: samenvattingen van transcripties, flashcards, maar ook podcasts van een tekst. Stel dat je liever luistert dan leest, dan scan je de tekst en deze AI maakt er een podcast van. Een tekst voor laten lezen kan ook in Word.
  • Gemini: Via het knopje ‘tools’ kun je bijvoorbeeld ‘Deep research’ doen op een vraag. Je kunt plaatjes genereren. Een leerling of student kan het gebruiken om zichzelf vragen te laten stellen over een tekst die hij/zij uploadt. En de AI legt naderhand het goede antwoord uit (gebaseerd op het document dat ge-upload is) of geeft tips om het juiste antwoord te vinden, zonder het gelijk voor te zeggen.

Er kan dus van alles. Of AI wijs ingezet kan worden vraagt zowel het uitproberen van de mogelijkheden als het afwegen aan de hand van een ethisch kader.

Vragen of heb je feedback op het kader? Neem contact op met dr. ir. Piet Murre.

Symposium Persoonsvorming in tijden van AI

Kunstmatige intelligentie (AI) verandert in hoog tempo onze samenleving – van hoe we leren en werken tot hoe we denken en keuzes maken. Hierdoor staat het ideaal van persoonsvorming, zoals dat in het christelijk onderwijs wordt gekoesterd, onder druk. Want welke betekenis heeft de leraar nog in een wereld waarin technologie alomtegenwoordig is?

Lees meer