12 november 2020

Oud-student Marianne de Soeten uitgeroepen tot Geschiedenisleraar van het jaar

Marianne de Soeten docent geschiedenis aan het Van Lodenstein College in Barneveld en oud-student aan Driestar hogeschool, is in het Rijksmuseum uitgeroepen tot de beste Geschiedenisleraar van 2020.

Dit artikel is geschreven door, en verscheen eerder op de website van, het Rijksmuseum.
Beeld: Rijksmuseum

Ze is de winnaar van de zevende editie van de verkiezing Geschiedenisleraar van het jaar, georganiseerd door het Rijksmuseum in samenwerking met de NTR en het Nationaal Archief. Terwijl haar leerlingen via een online verbinding live meekeken, ontving ze de prijs uit handen van juryvoorzitter Noraly Beyer en historicus Maarten van Rossem.

Juryvoorzitter Noraly Beyer: 'De jury heef drie kandidaten geselecteerd die alle drie de titel verdienen. Zelfs in deze uitzonderlijke omstandigheden, waarin ze behoorlijk beperkt worden bij het inrichten van actieve lessen. De liefde voor hun leerlingen en voor hun vak spat ervan af. Na de meesterproef en na een lang laatste beraad, heeft de jury gekozen voor degene die geschiedenis heel dichtbij brengt.'

Het hele verhaal inclusief reactie van de jury en van Marianne lees je hier.

Reactie oud-docent Ton van der Schans

Pabodocent op onze hogeschool en oud-docent van Marianne de Soeten, Ton van der Schans, kwam met de volgende reactie:

'[...] Marianne zat eind jaren negentig op de pabo en is nu geschiedenisdocent op het van Lodensteincollege in Barneveld. Als jurylid ben ik van zeer nabij betrokken geweest bij de lange weg van de kandidaten naar deze prestigieuze prijs van het Rijksmuseum, het Nationaal Archief en de NTR . Uit ongeveer 100 kandidaten is bij 10 docenten door juryleden een les bijgewoond en zijn gesprekken geweest met leerlingen, directie en collega’s. Daarna is opnieuw een les bijgewoond die gefilmd is.

Uit deze twee ronden zijn 3 kandidaten naar voren gekomen die afgelopen zaterdag in het Rijksmuseum een loodzwaar assessment gekregen hebben: o.a. een complete les maken en presenteren over 75 jaar bevrijding in Nederland met alle mogelijke perspectieven. De kandidaten kenden de opdracht van te voren niet.

Met overtuiging heef de jury Marianne de Soeten gekozen. Ik ben écht trots op mijn oud-student die ik me heel goed herinner als een parel voor historisch- en reformatorisch Nederland.'