COS

Ben je bijna klaar met je middelbare school en wil jij zelf graag voor de klas? Of ben je een zij-instromer die een bijdrage wil leveren aan goed eigentijds onderwijs? Bij COS (christelijke opleidingsschool) volg je een lerarenopleiding met een middelbare school als thuisbasis.

COS (christelijke opleidingsschool) is een samenwerking van Driestar hogeschool, CHE (Christelijke Hogeschool Ede) en acht christelijke scholen voor voortgezet onderwijs. Driestar hogeschool biedt opleidingen voor leraar Nederlands, Duits, Engels, wiskunde, geschiedenis, economie en godsdienst. Via de CHE volg je de opleiding tot leraar godsdienst/ levensbeschouwing.

Onze opleidingen

Leren met lev

Het motto van COS is ‘Leren met lev’. Het Hebreeuwse woord lev verwijst naar de verbinding tussen hart, hoofd en handen. Het opleidingsprogramma van COS daagt je uit, rust je toe en leidt je op om een gemotiveerde en kundige vakdocent in het christelijk voortgezet onderwijs te worden.

Logo COS

Er is veel ruimte om jezelf te ontwikkelen en te leren hoe je als christen een voorbeeld kan zijn voor jouw leerlingen. Je leert hoe je als christen een goede pedagoog en leraar kan zijn én hoe je dit verwerkt in je vak.

Bij COS word je 'on the job’ opgeleid tot een onderwijsprofessional, krijg je de ruimte om jezelf te ontwikkelen én leer je hoe je jouw leerlingen kan helpen bij de vorming van hun eigen identiteit. Hoe gaat dat praktisch? Je kiest één van de aangesloten scholen voor voortgezet onderwijs als thuisbasis. Daar ga je twee dagen aan de slag.

Je geeft les, leert en ontwikkelt jezelf op de werkvloer. Én je wordt begeleid en gaat zelf actief aan de slag in een professionele leergemeenschap (PLG) met begeleiders en medestudenten. Dat combineer je met colleges bij de Driestar hogeschool en CHE over het vak waarin je les gaat geven, vakdidactiek en pedagogisch handelen.
Je kunt een lerarenopleiding bij COS starten als je een diploma havo, vwo of mbo-4 (of gelijkwaardig) hebt. Daarnaast verwachten we dat je van harte kiest voor het christelijk onderwijs.
Wil je een lerarenopleiding bij COS volgen? Stel je vragen gerust via de mail of vraag een informatief gesprek aan. Meld je daarna aan bij één van de COS-opleidingsscholen of de instituutscoördinatoren, zodat je een intakegesprek kunt voeren met de schoolcoördinator en instituutscoördinator. Voor dit gesprek vragen we je om een motivatiebrief te schrijven en je CV te delen.

Meld je daarna ook aan via Studielink voor de door jouw gewenste COS-opleiding bij de CHE (leraar godsdienst/ levensbeschouwing) of Driestar hogeschool (leraar Nederlands, Duits, Engels, wiskunde, geschiedenis of economie). In Studielink kun je dan de keuze voor COS aangeven.

Het collegegeld bedraagt het reguliere tarief voor een hbo-opleiding in cursusjaar 2023-2024.

Meer informatie?

Mail je vragen naar de instituutscoördinatoren van COS of neem contact op met één van de aangesloten VO-scholen en vraag naar de COS-schoolcoördinator of decaan.

Download de COS onepager - wie en wat is COS?

COS is een samenwerking van: