17 april 2020

Dagelijks meer dan 10.000 kijkers voor Driestarjournaal

Snel na het sluiten van de scholen is Driestar hogeschool in samenwerking met de Reformatorische Omroep gestart met het aanbieden van het Driestarjournaal. Iedere schooldag verschijnt er een nieuwe Bijbelvertelling door een pabo-student. De kijkcijfers zijn erg hoog, dagelijks komen er uit het hele land reacties binnen.

Veelvoud

Iedere uitzending kijken er meer dan 10.000 kijkers, met regelmatig bijna 15.000 kijkers. Ervan uitgaande dat er vaak door meerdere kinderen of hele gezinnen samen gekeken wordt is het bereik van Driestarjournaal nog een veelvoud hiervan.

Reacties

Ook komen er dagelijks positieve reacties binnen bij Driestar hogeschool en de Reformatorische Omroep. Zo zegt een ouder: “We kijken elke morgen naar het Driestar journaal. Wat een mooi initiatief, dank jullie wel hiervoor! Het verhaal van vanmorgen over Thomas sprak ons erg aan, de juf kon het ook zo mooi vertellen.” Een andere ouder stuurt: “Als ouders komt er veel op ons af, veel dingen kunnen we best. Maar ik merk dat het voor de kinderen fijn en herkenbaar is dat er een Bijbelverhaal wordt vertelt. We luisteren er iedere dag naar.”

Behoefte

Het idee voor het maken en laten uitzenden van dagelijkse Bijbelvertellingen is een idee van pabo-manager van Driestar hogeschool Arjan van Tol. In zijn eigen gezin en bij andere gezinnen in zijn omgeving merkte hij dat er behoefte aan zo’n initiatief was.

Van Tol: “Op de basisschool horen de kinderen iedere dag de boodschap van Gods Woord. Ouders gaven aan dat ze nu de Bijbelse geschiedenissen voorlazen uit de Bijbel. En dat is mooi, maar toch anders dan een vertelling. Het maakt me dankbaar als ik de reacties van zoveel kinderen en volwassenen hoor. Ondanks de moeilijke tijd waarin we leven, met alle zorgen die er zijn, mag de Bijbelse boodschap nog elke dag klinken.”

Vaker terugkijken

Ook voor de Reformatorische Omroep zijn de hoge kijkcijfers een positieve verrassing. Renske van Doornik van de RO: “Toen het verzoek tot samenwerking kwam waren we direct positief. Hoe mooi is het om kinderen de Bijbelse boodschap mee te geven en daarmee gelijk ouders te ontlasten. Dat is waar de RO voor staat. Vanaf de eerste aflevering waren de kijkcijfers al hoog, en daarna alleen maar gestegen. Ook horen we van ouders dat kinderen vaak eerder uitzendingen terugkijken omdat ze het zo mooi vinden.”

Leerschool

Voor de pabo-studenten zijn de vertellingen een mooie leerschool. Want welke juf of meester heeft nu meer dan 10.000 kijkers en luisteraars voor zijn of haar Bijbelvertelling. Bij iedere opnamedag is er weer veel enthousiasme van studenten om mee te doen.

Verlenging

Nu de coronasituatie nog langer aanhoudt en onduidelijk is wanneer leerlingen weer ‘gewoon’ naar school kunnen, zal het Driestarjournaal voorlopig nog voortgezet worden. Het programma-aanbod is inmiddels ook verder uitgebreid met interessante RO-programma’s, en binnenkort ook met nieuwe content van Driestar hogeschool. Het Driestarjournaal is iedere ochtend vanaf 09.00 uur te volgen via de RO of www.driestar-hogeschool.nl/driestarjournaal.