21 oktober 2019

Waarom Berta en Bernhard deelnamen aan de Zomerschool

Allebei zijn ze werkzaam bij Driestar educatief, en allebei deden ze mee aan de Zomerschool voor christelijke young professionals. De Zomerschool wordt al jaren georganiseerd door Driestar hogeschool, Erdee Media Groep, VGS en RMU. Berta Keuken en Bernhard van der Knijff blikken terug. “Het heeft me aangezet tot dieper nadenken over dingen.”

Kennismaken

Berta is junior projectmedewerker curriculumvernieuwing bij Driestar educatief en is daarnaast bezig met de studie psychologie. Ze is geïnteresseerd in het raakvlak tussen psychologie en pedagogiek. Bernhard is applicatiebeheerder en projectleider bij Driestar educatief. Daarnaast is hij bezig met de Master Gemeentepredikant. In beide functies heeft hij veel contact met mensen en vindt hij het leuk met hen mee te denken.

Ze doen beide mee aan de Zomerschool omdat ze ervan houden relevante thema’s te doordenken. De deelnemers hebben allerlei studie- en werkachtergronden. De Zomerschool draagt voor hen bij aan een brede, vormende blik op maatschappelijke ontwikkelingen. De zomerschoolstudenten leerden elkaar snel kennen.

Rentmeesterschap?

In vijf dagen kregen de deelnemers een afwisselend programma met sprekers op het gebied van wetenschap, cultuur, politiek, maatschappij en ethiek. Ook bevatte het programma een sportieve en culturele activiteit. De lijn persoonlijke vorming liep als een rode draad door de Zomerschool heen. Dus niet alleen de grote maatschappelijke thema’s, maar ook over persoonlijke zaken, zoals geloof, relaties en leiding geven aan jezelf. Berta en Bernhard hebben de balans in het programma gewaardeerd.

Berta heeft normaal gesproken niet zoveel interesse in ecologie, maar het college van Henk Jochemsem over ecologie, rentmeesterschap en vreemdelingschap vond ze razend interessant. “Ik kijk nu anders naar het journaal, en kan trends in de maatschappij beter duiden. Zo halen veel mensen tegenwoordig hun zingeving uit de natuur, in plaats van religie. Ze gaan met de natuur om alsof het God is. Dat roept vragen op, wanneer is het rentmeesterschap en wanneer overdrijf je daarin.”

Zomerschool-nieuwsbericht

Inspiratie

De lezing van Bart Jan Spruyt sprak het meest tot de verbeelding van Bernhard. Spruyt dompelde de studenten eerst onder in liberaal gedachtegoed. Hij liet de groep vanuit de blik van anderen kijken. Erg leerzaam, vond Bernhard, “staan we voor de kern van de zaak, of voor sociologische uitingen daarvan? Zijn verwijten van anderen wel of niet terecht? Waar moet je als christen wel of geen vraagtekens bij zetten?”

Veel indruk maakte het persoonlijke verhaal van Eline Zandee. Geen verhaal over maatschappij of politiek, maar over haar levensloop en relatie met God. Bernhard: “Haar bijdrage veranderde het perspectief in de Zomerschoolweek. Als ik aan het eind van mijn leven terug zou kijken, wat doet er dan toe? Wat wil je dat anderen over je zeggen als je er niet meer bent?” Voor zowel Berta als Bernhard heeft dit het besef bijgebracht meer tijd in te willen ruimen voor stilstaan, en even niet je agenda en resultaten leidend laten zijn, je te laten inspireren.

Creativiteit

Tegen het einde van de Zomerschool maken alle deelnemers een creatieve verbeelding van wat de week hen gebracht heeft. Voor Berta werd het een werkstuk dat uitbeeldt dat we niet weten hoe het in de toekomst zal gaan, en welke wegen we gaan bewandelen, maar tóch vertrouwen mogen hebben. Het was voor haar verrassend dat juist dit naar voren kwam.

Bernhard maakte een schilderij met een kleurrijke vlinder tegen een donkere achtergrond. Het heeft voor hem te maken met kwetsbaarheid, openheid en anderen naar binnen laten kijken. Dat zag hij ook bij sprekers, en zo wil hij ook in zijn werk staan. Zijn werkstuk staat thuis op de piano, dat van Berta op haar werkkamer bij Driestar educatief.

Zomerschool-nieuwsbericht

Ontwikkeling

En wat heeft de werkgever eraan dat beide werknemers deelnamen aan de Zomerschool? Berta geeft aan dat de Zomerschool haar heeft aangemoedigd tot een brede maatschappelijke kijk. Dat vindt zij juist van belang voor een christelijke onderwijsorganisatie, alle maatschappelijke ontwikkelingen hebben namelijk hun weerslag op scholen. Voor Bernhard zorgt de Zomerschool ervoor dat hij weer bewuster in het leven en werk gaat staan. Een organisatie is gebaat bij mensen die nadenken over wie ze willen zijn en waarom je dingen doet. “Werk hoort niet bij je identiteit, je werkt vanuit je identiteit.”

Beide Zomerschoolstudenten kijken terug op een mooie, afwisselende en vormende week, met balans tussen groot denken en persoonlijk leven met God. Hebben Berta en Bernhard naast alle positieve ervaringen ook nog verbeterpunten? “Zowel het sprekers- als het deelnemersbestand had iets diverser gemogen. Soms kwam het gesprek niet op gang, omdat iedereen er hetzelfde over dacht. Zoek ook naar sprekers die meer schuren, of de zaak op scherp zetten.”

Na de Zomerschool stopt het niet, de deelnemers hebben met elkaar afgesproken elkaar te blijven ontmoeten. In november komt de groep weer bij elkaar voor ontmoeting en het bespreken van een boek.