9 juni 2022

“Deze master is belangrijk voor het voortbestaan van het christelijk onderwijs”

Door Driestar hogeschool

Docent Frans Nieuwenhuyzen studeerde in 2020 af aan de master Learning and Innovation, Track Christian Education van Driestar hogeschool. Zijn hele onderwijsloopbaan is hij al geïnteresseerd in internationale samenwerking. Bij deze master vielen alle puzzelstukjes op hun plek: “Prachtig om leerlingen bewust maken van de eenheid met christenen wereldwijd. We werken op gedeelde grond.”

Frans werkt al twintig jaar in het onderwijs, eerst in het basisonderwijs en nu als docent muziek en CKV op het Calvijn College. “Het is prachtig werk. Mijn hart voor onderwijs maakte ook dat ik wilde doorstuderen: eerst het conservatorium en recenter de master Learning and Innovation, Track Christian Education.”

Internationalisering professioneel aanpakken

Frans begon met deze professionele master omdat hij sinds de pabo al geïnteresseerd is in internationale samenwerking. “Op de basisschool nodigde ik bijvoorbeeld internationale studenten uit in de klas om samen te werken, hun Engels te verbeteren en kennis te maken met mensen uit andere culturen en landen. Ook als vo-docent bleef ik zoeken naar manieren om internationalisering vorm te geven. Toen ik deze master ontdekte, wist ik: dit is dé manier voor mij om het professioneel aan te pakken.”

Gedeelde grond

Frans vindt het belangrijk dat we in het christelijk onderwijs nadenken over internationale samenwerking. “Dat is belangrijk voor de vorming van onze leerlingen. Waar je ook vandaan komt en in welke cultuur je grootgebracht bent, het is goed om de eenheid te ervaren met christenen wereldwijd. Of je nu uit Burkina Faso, China of Amerika komt; we werken op gedeelde grond.”

Beleid

“Deze master heeft mij meer oog gegeven voor onderzoeken en alle materialen die wereldwijd beschikbaar zijn”, vertelt Frans. “Ook zijn mijn ogen geopend voor beleid, vooral voor het belang van de combinatie tussen goed beleid en de werking in de praktijk. Het beleids- en onderzoeksmatig werken pas ik nu ook toe in mijn team. Ik vind het mooi dat de materialen die ik ontwikkel of de manier van denken die we hebben concreet in de praktijk worden gecheckt en geprobeerd.”

Binnen de master word je opgeleid als Teacher Leader: iemand met een wetenschappelijke onderbouwde visie op onderwijs die samen met collega’s aan onderwijsinnovaties kan werken. Frans: “Je wordt niet per se opgeleid tot beleidsmaker, maar meer als onderzoekend innovator. Ik hoop ook dat personen die deze master volgen uiteindelijk ook echt docent blijven en daarmee ook evenwicht aanbrengen in het beleid. Je kunt mooie argumentaties en behartigenswaardige dingen over lesgeven op papier schrijven, maar uiteindelijk blijft onderwijs een praktijkvak. De uitdaging is om de verbinding te leggen, en daar helpt deze master echt bij.”

Engels

Bij deze master krijg je les in een klas met studenten uit allerlei landen en achtergronden. Ook docenten over de hele wereld zijn betrokken bij deze master. Onder de docenten en studenten hebben we de christelijke identiteit en achtergrond in onderwijs als onderlinge verbinding. De voertaal is Engels. “Dat is aanvankelijk best een uitdaging”, vindt Frans. “De eerste twee of drie maanden zijn pittig, maar het went. Het spreken en lezen wordt makkelijker en dan blijkt er een schat aan materialen te zijn. Ik heb het zelf als enorme winst ervaren. Door het Engels krijg je de mogelijkheid om de wereld om ons heen beter te leren kennen.”  

Lerarenbeurs

Frans vroeg voor de start van de master de Lerarenbeurs aan, hiermee krijg je ongeveer een dag in de week om te studeren en je studiekosten worden (deels) vergoed. “In mijn eerste jaar heb ik daardoor vrij gemakkelijk deze master kunnen volgen. Het tweede jaar was wat zwaarder, en het werd ook ingewikkeld op school omdat ik twee weken afwezig zou zijn. Om deze master te volgen is het belangrijk om de steun van school en directie te hebben, want het is hard werken. Ik heb gemerkt dat het belangrijk is om toegewijd de master te kunnen volgen. Ik wil bestuurders aanmoedigen om docenten te steunen in hun ontwikkeling. Het is geweldig wat uit de ontwikkeling van docenten kan ontstaan aan beweging en enthousiasme. De grenzen van het schoolsysteem kunnen een belemmering zijn, maar zet deze masterdocenten juist in als kans!”

Groei van christelijk onderwijs

Wat kun je met deze master in de praktijk van de school? Frans: “In mijn school deel ik graag de kennis waar ik over beschik. Door de master krijg je op een heel bijzondere manier inzichten in hoe je je christelijke visie op onderwijs kunt versterken. Ik merk om me heen dat veel leraren zoeken hoe ze hun christelijke identiteit goed of beter vorm kunnen geven in hun lessen en in de organisatie. Bij andere masterstudenten merkte ik ook heel sterk een verlangen om daarin te groeien. Daarom mijn oproep: voor het voortbestaan en de groei van christelijk onderwijs: volg deze master!”

Driestar hogeschool

Over Driestar hogeschool

Driestar hogeschool is de leukste hogeschool van Gouda en leidt - al sinds 1944 - leraren en pedagogen op die met hart en ziel een bijdrage leveren aan christelijk onderwijs en jeugdzorg.

Proefstuderen?

We hebben dit cursusjaar geen open dagen meer. Toch sfeer komen proeven? Kom dan een keer proefstuderen!

Schrijf je in