7 juni 2022

'Gewoon doen. Doen is het nieuwe denken.'

Door Driestar hogeschool

"Een master zet je stil bij wetenschappelijk onderzoek, maar dan gekoppeld aan de praktijk". Dit is volgens Harry Noppers een van de grote voordelen van nascholing voor zowel schoolleiders als docenten. Hij is directeur-bestuurder bij het Nuborgh College in Elburg en volgde zelf de master Educational Leadership.

Driestar hogeschool biedt deze master aan samen met zes andere hogescholen aan de academie voor schoolleiderschap, Penta Nova. Educational Leadership draait om leiderschapsontwikkeling, onderzoek doen en persoonlijke groei.

Professionalisering is nodig

Voor Harry is professionalisering voor schoolleiders niet alleen interessant, maar ook gewoon nodig. Maatschappelijke thema’s worden complexer en gaan ook de deur van het onderwijs niet voorbij. “Denk aan onderwerpen als duurzaamheid, digitalisering, burgerschapsvorming, inclusiviteit. Wat houden die in voor ons onderwijs en hoe krijg je iedereen op school mee om in de les aandacht aan deze thema’s te besteden? Het is voor zowel schoolleiders als docenten belangrijk om onderzoek te doen naar innovaties in de praktijk. Je maakt daarmee een kwaliteitsslag in je eigen werk,” legt Harry uit.

Samenwerking en gesprek

Harry ziet een master zoals hij zelf volgde als een uitgelezen kans voor persoonlijke ontwikkeling, maar ook om het gesprek over onderwijsvernieuwing te verdiepen. “Verandering blijft nooit bij één persoon. Als je kennis opdoet, dan wil je daar wat mee in je school. En dat vraagt om samenwerking en gesprek. Dit komt de kwaliteit van de school altijd ten goede. We kunnen wel zeggen dat we het onderwijs anders willen organiseren, maar dat betekent vaak wel een andere manier van leidinggeven. Door een opleiding te volgen, moet je nieuwe literatuur induiken en krijg je onderzoeken aangereikt. Het heeft alleen maar voordelen om met die kennis in je rugzak met praten over onderwijsvernieuwingen.”

Master Leren en innoveren

Ook docenten op het Nuborgh College worden gestimuleerd om een opleiding te volgen. Harry ziet aan hen dat zij gemotiveerd raken van nieuwe kennis en dat dit een olievlekwerking heeft. “Op onze school volgde een aantal collega’s de master Leren en innoveren. Daar kwam een discussie uit over formatief handelen en de waarde van cijfers. Inmiddels hebben we een opstapje gemaakt naar een nieuw toetsbeleid. Zo mooi om te zien dat docenten Teacher Leader worden. Zij geven intern scholing en nemen zo collega’s mee in wat ze geleerd hebben.”

Drempel om te studeren

De belasting van een studie is niet voor iedereen haalbaar. Ervaart Harry een drempel voor schoolleiders en docenten om een master te volgen? “Een studie moet passen in het plaatje van baan, gezin en privé-verantwoordelijkheden. Bij gezinnen met jonge kinderen is de ruimte soms wat minder groot. We worden door de lerarenbeurs gelukkig goed gefaciliteerd. Op onze school is deze beurs en professionalisering onderdeel van het strategisch HR-beleid.”

Harry’s ervaring  is dat de drempel voor de masters van Driestar hogeschool niet heel groot is. “Wij hebben goede ervaringen met de masters van de hogeschool. Alles is goed georganiseerd, er zijn kundige docenten die meedenken en flexibel zijn.”

Bij twijfel wel doen

Heeft Harry nog een tip voor twijfelende schoolleiders of docenten? “Gewoon doen! Doen is het nieuwe denken. Ervaar maar hoeveel positiefs het oplevert. Mensen die zich ontwikkelen boren een nieuwe energie aan. Ze herkennen dat wat ze leren, werkt in de praktijk. Hun enthousiasme daarover valt op in een school. Kijk dus niet alleen naar de korte termijn: krijgen we de lessen goed ingevuld? Maar naar de lange termijn: een impuls voor je schoolontwikkeling.”

Driestar hogeschool

Over Driestar hogeschool

Driestar hogeschool is de leukste hogeschool van Gouda en leidt - al sinds 1944 - leraren en pedagogen op die met hart en ziel een bijdrage leveren aan christelijk onderwijs en jeugdzorg.