22 april 2022

'Ik had een verdraaid beeld van het sbo'

Door Driestar hogeschool

Diny Post zit in pabo 3 en loopt stage op het speciaal basisonderwijs (sbo). De kinderen zijn haar drijfveer om voor dit onderwijstype te kiezen. Een interview over het speciale van het sbo en wat je nodig hebt om als leerkracht daar te werken.

“Direct de eerste dag op het sbo viel het me op: wat een rust is er op deze school. Tijdens stages in het reguliere basisonderwijs moest ik als stagiaire soms echt op mijn strepen staan en consequent handelen in het straffen en belonen van kinderen. Zowel de leerkrachten als ik gaven regelmatig strafwerk. En omdat mijn beeld was dat alle moeilijke kinderen naar het speciaal onderwijs gingen, dacht ik dat dit op het sbo nog wel meer zou gebeuren. Maar niets was minder waar: er was juist heel veel rust en orde. Ik had een verdraaid beeld van het sbo.”

Wat maakt het sbo speciaal?

“Ik vind het mooi dat je op het sbo wat meer tijd hebt voor kinderen zodat je ze echt de hulp kunt bieden die ze nodig hebben. Op een reguliere basisschool zitten er 35 of 30 kinderen in de klas, maar op het sbo heb je groepen van 15 leerlingen. Daardoor kun je meer kijken naar het individuele kind. Wat is het niveau van deze leerling en hoe kan hij of zij verder groeien? Iedereen heeft zijn eigen talenten; we proberen de eigenheid van iedere leerling naar boven te laten komen.”

Wat heb je nodig als leraar op het sbo?

“Wat knap dat je voor zo’n groep op het sbo staat, respect hoor!” hoor ik vaak van vriendinnen of medestudenten. Maar ik ervaar het sbo niet als moeilijker, het is vooral anders. Op de school waar ik nu stageloop zitten kinderen met benedengemiddelde intelligentie, een gedragsstoornis, lichamelijke beperking, dyslexie of een combinatie hiervan. Het is erg belangrijk dat je de kinderen goed leert kennen, zodat je kunt weten wat ze nodig hebben. En verder heb je extra veel liefde en geduld nodig. Je moet de stof wat vaker herhalen omdat ze niet alles in één keer weten en begrijpen. Sommige kinderen komen met negatieve ervaringen binnen op school en hebben daarom extra aandacht nodig. Tijdens mijn vorige stage als onderwijsassistent was er een leerling nieuw gekomen vanuit het regulier onderwijs. Ze was toen heel gesloten en durfde geen antwoorden te geven op vragen. Dit jaar had ik haar weer in de klas en ze was echt heel erg veranderd: vrolijk en open en ze kletste met iedereen. Het sbo doet haar goed!”

Kun je iets vertellen over een les op het sbo?

“Structuur en duidelijkheid geeft kinderen houvast en vertrouwen. Ik heb verschillende kinderen met autisme en adhd in mijn klas. Dat houd ik in mijn achterhoofd als ik een les geef. Zo maakten we pas bij aardrijkskunde tijdens lessen over Zuid-Amerika een regenmaker, een instrument dat oorspronkelijk uit Zuid-Amerika komt. In het regulier onderwijs zou ik de regenmaker laten zien, misschien wat stappen vertellen en de kinderen aan het werk zetten. Hier hebben we het samen stap voor stap gedaan.”

Wat maakt je enthousiast voor werken op het sbo?

“De kinderen zijn mijn drijfveer voor dit werk. Ieder kind is op zijn of haar manier zo waardevol. De ene leerling heeft moeite met rekenen, de ander met zich beheersen en weer een ander met doorzetten. Maar ze hebben allemaal talenten van God gekregen, en ik mag hen helpen die te ontdekken. “Ik kan het niet!” hoor ik een leerling soms zeggen, en gefrustreerd een potlood neerleggen en een boek dichtklappen. Dan mag ik helpen, samen zelfvertrouwen hervinden, waardoor het later soms wél lukt. Dat maakt me dankbaar.”

Driestar hogeschool

Over Driestar hogeschool

Driestar hogeschool is de leukste hogeschool van Gouda en leidt - al sinds 1944 - leraren en pedagogen op die met hart en ziel een bijdrage leveren aan christelijk onderwijs en jeugdzorg.

Proefstuderen

Wil jij kennismaken met deze opleiding? Meld je aan voor proefstuderen. En ervaar hoe het is om als student een college bij te wonen.

Meer info & aanmelden