8 april 2022

Even bellen met … Pieter-Paul

Door Driestar hogeschool

Pieter-Paul van der Slikke uit Elspeet is pabostudent bij Driestar hogeschool. Hij volgt de studieroute Samen opleiden (voltijdroute, lintvariant). Gesprekken met een decaan en goede vragen van zijn broer hielpen hem de keuze voor de pabo te maken, zo vertelt hij aan de telefoon. “Bezoek een open dag,” is zijn advies aan studiekiezers, “dan kun je de sfeer proeven.”

De studieroute Samen opleiden noemen we vanaf het nieuwe cursusjaar 2022-2023 de lintvariant van de voltijdpabo. De inhoud van de opleiding is gelijk aan de blokvariant (voorheen reguliere route of voltijdsroute). Speciaal aan de lintvariant is dat je wekelijks twee dagen in de praktijk van de basisschool je opleiding volgt en twee dagen naar de hogeschool gaat, in plaats van dit in blokken te verdelen.

Hoi Pieter-Paul! Jij doet de pabo, hè? Hoe ziet die opleiding eruit bij Driestar hogeschool?

“De pabo is een opleiding waarbij je wordt opgeleid tot meester of juf. Driestar hogeschool is een christelijke school op reformatorische grondslag, en daarom is er aandacht voor de christelijke identiteit in alle vakken en in wie je bent als leraar. Je leert dus ook hoe je Bijbelverhalen kunt vertellen aan je klas, of hoe je lesgeeft over kerkgeschiedenis. Naast de kennis van de schoolvakken krijg je ook colleges over pedagogiek en didactiek: Hoe ziet een goede les eruit? Hoe draag je kennis over? Hoe houd je orde?”

Je studeert in voltijd en koos voor de lintvariant van de pabo. Waarom?

“Bij de blokvariant is zou ik vijf dagen per week colleges volgen in Gouda, en vanaf mijn woonplaats is dat gewoon te ver reizen. Ik wilde nog wachten met op kamers gaan, ik heb een prima thuis en vind het zonde van mijn geld. Bij de lintvariant hoef ik maar twee dagen naar Gouda.

Ook vind ik het heel prettig om nu al te ervaren hoe het is om later leerkracht te zijn. Vanaf de start van m’n opleiding werk ik met kinderen en bouw ik een relatie met hen op. Bij de lintvariant ben ik namelijk elke week naast de twee collegedagen op de hogeschool ook twee dagen op mijn opleidingsschool te vinden, een basisschool in de buurt. Daar word ik opgeleid door een gecertificeerde schoolopleider en door een werkplekbegeleider. Zo leiden de hogeschool en de basisschool mij sámen op tot een goede leraar.”

Hoe is dat, om zo jong al voor de klas te staan?

“Ik vind het superleuk om lessen te geven, maar het is soms wel spannend hoe de kinderen zullen reageren. Voor de kinderen ben je al echt de meester. Dat voelt verantwoordelijk. Op mijn opleidingsschool heerst een positieve en ontspannen sfeer. Ik word goed ondersteund én ik krijg echt de ruimte om mijzelf te ontwikkelen.

Ik leer op de hogeschool hoe ik dingen kan aanpakken en dat kan ik in de praktijk meteen uitproberen. En met mijn werkplekbegeleider en tijdens de lessen op de hogeschool kan ik bespreken waar ik in de praktijk tegenaan loop.”

Speelde de christelijke identiteit van de school een rol bij jouw studiekeuze?

“Voor mij wel. Ik had al wel vaker over Driestar hogeschool gehoord, de school staat goed bekend. Op de middelbare school hoor je over verschillende opleidingen en hogescholen, maar de identiteit van Driestar hogeschool trok mij echt. Je wilt uiteindelijk ook jouw levensvisie kunnen overbrengen op je leerlingen.”

Wanneer wist je dat je het onderwijs in wilde?

“Ik ben breed geïnteresseerd, vind veel dingen leuk. Dat maakte het niet makkelijker om een studiekeuze te maken. Bij mijn profielkeuze in de derde klas hoorde ik al steeds vaker van mensen dat ze dachten dat ik een goede meester zou zijn. Ik wist toen al dat ik wilde kiezen voor een sociaal beroep. In de vijfde klas heb ik de knoop doorgehakt, en koos ik voor de pabo.”

Hoe ervaar je de opleiding?

“Ik vind het heel leuk, de sfeer is heel positief en ik heb een fijne klas. We hebben het gezellig met elkaar en je kunt goed met elkaar in gesprek over je opdrachten en je stage. De docenten proberen er ook echt iets van te maken, zelfs wanneer de lessen soms online zijn.”

Wat zou je willen zeggen tegen mensen die nog in hun studiekeuzeproces zitten?

“Ik heb zelf echt een tijd getwijfeld, en heb er veel aan gehad om er met anderen over te praten. Met een decaan bijvoorbeeld, die kan goede vragen stellen. Gesprekken met vrienden, familieleden en docenten over je studiekeuze zijn waardevol. Mijn broer hielp me door vragen te stellen die me echt aan het denken zetten. Open dagen bezoeken helpt ook! Daar krijg je veel informatie en kun je ook de sfeer op de school ervaren.”

Driestar hogeschool

Over Driestar hogeschool

Driestar hogeschool is de leukste hogeschool van Gouda en leidt - al sinds 1944 - leraren en pedagogen op die met hart en ziel een bijdrage leveren aan christelijk onderwijs en jeugdzorg.

Proefstuderen

Wil jij kennismaken met deze opleiding? Meld je aan voor proefstuderen. En ervaar hoe het is om als student een college bij te wonen.

Meer info & aanmelden