29 april 2022

'Met boeven vang je boeven, dus jij wordt een goede leraar.'

Door Driestar hogeschool

Vier dagen in de week heeft Arie Macdaniel een kantoorbaan. De vijfde dag staat hij voor de klas én zit hij zelf in de schoolbanken. Arie vertelt: “Een leerkracht op de middelbare school zei vroeger al: ‘Met boeven vang je boeven, dus jij wordt een goede leraar’. Ik haalde niet het bloed onder de nagels van de leraren vandaan, maar ik gaf wel tegengas. Daar hou ik zelf ook van bij jongeren. Ik geniet van hun kritische vragen.”

Arie (27) uit Stolwijk is getrouwd en vader van twee jonge kinderen. Een gezin en een fulltime baan in de logistiek. Genoeg te doen zou je denken. Toch zorgde een sluimerend verlangen naar een carrière in het onderwijs voor een ommezwaai. Arie zit inmiddels midden in zijn eerste jaar tot leraar wiskunde.

Boeven met boeven vangen

Kennisoverdracht aan kinderen vond Arie altijd al interessant. In de kerk gaf hij bijvoorbeeld met veel plezier club en na het vmbo volgde hij een poosje een opleiding tot onderwijsassistent. Maar nadat Arie jong trouwt en de kinderen geboren worden moet er allereerst brood op de plank komen. Hij gaat aan het werk en doet een tijdje niets met zijn ambities. Tot vorig jaar. Arie: “Het bleef kriebelen. Ik geloof dat er voor iedereen een beroep is dat past. Voor mij is dat leraar, ik zie het als een roeping.”

Leren leren

Van nature is Arie geen boekenwurm. Terug naar school was dus best even wennen. “Ik moest leren leren. Ik heb na het vmbo niet echt meer gestudeerd, dus ik was het ontwend. Omdat ik in deeltijd studeer, krijg ik vooral de basisvakken zoals wiskunde en pedagogiek. En dat maakt het voor mij heel goed te doen. De docenten van Driestar hogeschool geven goede begeleiding en staan zelf met plezier voor de klas. Als ik een keer geen college heb, mis ik het.”

Het plezier dat Arie in zijn studie en in wiskunde heeft, maakt dat het leren makkelijk gaat. “Ik ben geen Einstein, maar ik heb iets met getallen. Het is fantastisch om kinderen de lol van wiskunde in te laten zien. Ik zie mijn studie daardoor meer als een hobby.”

Stage

Bij de deeltijdroute lvo hoort één dag stage in de week. Arie loopt deze stage op zijn vroegere middelbare school: het Driestar College. “Toen ik daar weer binnenstapte, zei een van mijn oude leraren: ‘Hé Arie, ik krijg nog een werkstuk van je!’ Het zou zomaar waar kunnen zijn”, vertelt Arie lachend.

Voor Arie is lesgeven meer dan alleen wiskunde uitleggen. “Je bent ook een rolmodel. Leerlingen zien hun leerkrachten veel. Je hebt dus ook een opvoedkundige rol. Het is te makkelijk om alleen mijn verhaal af te steken. Ik wil een band opbouwen met de jongeren. Ze komen nu allemaal verhalen aan me vertellen, even praten over waar ze tegenaan lopen. Daar doe ik het voor.”

Advies voor twijfelaars

Wat adviseert Arie mensen die twijfelen of ze aan de studie beginnen? “Het hakt in je privétijd, zeker als je daarnaast een baan hebt. Zorg daarom voor goede afstemming met het thuisfront, maar zie het ook als een tijdelijke investering die je daarna veel oplevert. Voor mij is dat plezier en verdieping. En je kunt ook altijd een avondje meelopen bij een van de opleidingen van Driestar hogeschool. Dat zou ik je zeker aanraden!”

Driestar hogeschool

Over Driestar hogeschool

Driestar hogeschool is de leukste hogeschool van Gouda en leidt - al sinds 1944 - leraren en pedagogen op die met hart en ziel een bijdrage leveren aan christelijk onderwijs en jeugdzorg.

Proefstuderen

Wil jij kennismaken met deze opleiding? Meld je aan voor proefstuderen. En ervaar hoe het is om als student een college bij te wonen.

Meer info & aanmelden