15 april 2020

Dit was de leukste dag van school, meester!

Door Wybe Beelen

De leerlingen staan in een kringetje. Om beurten steken twee van hen hun handen uit naar het vuurtje dat in het midden brandt. Voorzichtig voelen ze aan de hitte van de vlammen. Ondertussen denken ze na. Hoe kan een vuur je helpen om te overleven? In deze blog beschrijft pabostudent Wybe Beelen hoe hij met groep vier een opdracht voor natuuronderwijs uitvoerde.

Langzaam begint bij ons het vuurtje van enthousiasme te branden. Wat een geweldig idee van haar! Onze lerares natuur en techniek vertelt met glinsterende ogen hoe we onze stageopdracht kunnen invullen. Een themamorgen over overleven in de natuur. Samen met de kinderen ontdekken wat je daarvoor nodig hebt. Als afsluiter op het schoolplein met de klas een vuurtje maken. We kijken elkaar aan. Doen! In onze hoofden begint de ochtend al vorm te krijgen.

Is het wel een goed idee?

En dan gaan we naar onze stageschool. Ik had niet helemaal verwacht dat het plan in goede aarde zou vallen. Is het wel een goed idee? Maar de juf van mijn stageklas, groep 4, zegt dat zij het goed vindt als de directeur akkoord is. Dus gaan we naar de directeur. We leggen hem uit hoe we veilig vuur gaan maken en: we krijgen zijn goedkeuring. Als ons idee daarna in de personeelskamer ter sprake komt, vangen we wel wat verbaasde blikken op. Een beetje bijzonder vindt het team het wel.

Verwachtingsvol

Na uren voorbereiden is dit hét moment. Het moet gewoon goed gaan. Ik ben behoorlijk gespannen. Om de klas alvast voor te bereiden heb ik gister een verhaal verteld over de overwintering op Nova Zembla. De kinderen kijken verwachtingsvol. Ze weten niet precies wat er gaat gebeuren, maar dat het iets bijzonders wordt, hebben ze wel in de gaten.

Zo koud als ijs

We vullen de themamorgen met verschillende activiteiten. De kinderen inventariseren met elkaar wat nodig is om te overleven in de natuur. Een goede schuilplaats, een warm vuur, dikke kleding en een bed. Allerlei dingen worden genoemd. De klas ervaart hoe koud de mannen op Nova Zembla het hadden. Ze voelen aan een stuk ijs. Zo begrijpen ze een beetje waarom een goede schuilhut en vuur zo belangrijk zijn. In tweetallen maken de leerlingen daarna hun eigen schuilhut, op schaal. De mooiste creaties komen tot stand. Op deze manier zijn de leerlingen bezig met het ontdekken van de primaire basisbehoeften van een mens. En dat is niet alleen leerzaam, maar ook heel leuk. De les vliegt voorbij.

Knakworstjes

Groep vier heeft geweldig meegedaan. Wat een enthousiasme! Als we naar buiten gaan om een vuur te maken is de klas helemaal niet meer te houden. "Dat hebben we nog nooit gedaan!" De knakworstjes die de andere stagemeester komt brengen maken het feest compleet. "Dit was de leukste dag van school."

Open avonden

Wil jij ook zulke mooie ervaringen opdoen als Wybe? Kom dan werken in het onderwijs. Op 21, 22 en 23 april 2020 hebben we speciale online open avonden waar je webinars en presentaties kunt volgen. Meld je snel aan en wie weet zien we jou dan in september op een van onze opleidingen!

Wybe Beelen

Over Wybe Beelen

Wybe is tweedejaars pabostudent op de Samen opleiden-route aan Driestar hogeschool