
‘Ik ga iedere dag met heel veel plezier naar mijn werk.’ Aan het woord is Joanne Klaassen-Leusink (21) uit Genemuiden. Ze maakte de overstap van de economische sector naar het onderwijs en werkt als onderwijsassistent cluster-4 op de Pieter Zandt in Kampen. Haar liefde voor het vak is zo groot, dat ze zelfs op haar trouwdag met haar man - conciërge van de Pieter Zandt- langs school ging. ‘De leerlingen klapten bij binnenkomst en ze keken uit het geopende raam. Eén van hen zei: “Mevrouw, wat ziet u er mooi uit. Wat leuk dat u in uw trouwjurk naar school komt!” Zo puur, dat raakte me.’
‘Nadat ik de middelbare school had afgerond, volgde ik een economische deeltijdopleiding en werkte ik bij de klantenservice en verkoopafdeling van een bedrijf. Ik miste uitdaging en was op zoek naar iets anders.
Het onderwijs trok altijd al, specifiek het voortgezet onderwijs. Dat komt door de verhalen van mijn zus, die ook in het onderwijs werkt. Zij is mijn inspiratie geweest, net als mijn man, die conciërge is. Werken met pubers leek me zo leuk! En dat is het ook. Pubers dagen je uit. Ze reflecteren en stellen échte vragen. “Mevrouw, ik zit ergens mee. Kunt u mij helpen of gewoon even luisteren?” Dat zijn momenten waarop ik als onderwijsassistent het verschil kan maken.
'De christelijke identiteit is voor mij belangrijk; ik wil leren hoe ik die normen en waarden kan overbrengen op leerlingen.'
U was een voorbeeld voor ons
Een tijdje terug kwamen er twee meiden naar mij toe. Ze dachten na over hun vervolgopleiding en gaven aan dat ze nog geen idee hadden wat ze leuk vonden en het lastig vonden om dit nu al te moeten beslissen. Je moet niet altijd over jezelf beginnen, maar in dit geval dacht ik dat het helpend zou zijn.
Ik vertelde ze dat ik ook begonnen ben met een economische mbo-3-opleiding en onlangs geswitcht ben. Ik gaf ze mee: “Doe iets wat je nu leuk vindt, je kunt altijd switchen, net als ik heb gedaan.” Dat heeft hen geholpen om hun studiekeus te maken. Toen ze van school afgingen, bedankten ze me. “U was een voorbeeld voor ons.” Dat is toch fantastisch?
Persoonlijke impact
Dit onderstreept waarom ik dit werk zo graag doe. Ik wil jongeren iets meegeven waar ze in het dagelijks leven echt iets aan hebben. Natuurlijk is kennis belangrijk, maar respect en omgaan met anderen zijn nog waardevoller. Ik leer ze bijvoorbeeld dat het niet oké is om een leraar zwart te maken, want dat doe je later ook niet bij je baas. Als christen wil ik hen onze waarden meegeven: je bent rentmeester over wat je doet.
Cluster-4
Op cluster-4 zitten leerlingen met bijvoorbeeld met autisme, ADHD, angststoornissen, hechtingsstoornissen of hechtingsproblemen. Deze leerlingen zie je ook in reguliere klassen, maar functioneren daar (nog) niet goed genoeg.
Ons doel is altijd om ze uiteindelijk weer volledig mee te laten draaien in het reguliere onderwijs, al lukt dat niet altijd. Daarom zitten er bij ons leerlingen uit klas 1 tot en met 6. Ik begeleid hen bijvoorbeeld bij het werken aan halfjaardoelen. Die doelen lopen uiteen van: “Ik leer samenwerken met een docent” tot “Ik zorg dat ik vóór januari voldoende sta voor alle vakken.”
Samen werken aan succes
Een vierdeklasser moest eens twaalf toetsen maken in vier weken. Ze was het overzicht kwijt. Haar mentor vroeg aan mij: “Wil je mij helpen en met haar aan dit probleem werken?” Ik ben met haar gaan zitten, gaf haar vertrouwen en maakte een rooster voor haar. We leerden samen.
Binnen vier weken had ze goede cijfers voor alle toetsen. Ze zag het: “Ik sta er niet alleen voor. Mijn docenten zijn er voor me.” Ze wilde ons trots maken. Toen ze klaar was zij ik eerlijk: “Ik had niet verwacht dat je het zou redden, het was echt heel veel. Het is je gewoon helemaal gelukt en ik ben echt supertrots op je.” Het is zo fijn dat je zoiets voor zo’n kind kunt betekenen!
Onderwijsassistent, docent of Ad-PEP?
Je kunt natuurlijk niet onbevoegd onderwijsassistent zijn. Daarom ging ik op zoek naar een passende opleiding. Ik vergeleek Ad-PEP, de opleiding onderwijsassistent of een docentenopleiding.
Omdat bij cluster-4 het pedagogische aspect centraal staat, sprak Ad-PEP mij het meest aan. Deze opleiding richt zich op pedagogiek en is breed inzetbaar Je kunt aan het werk in de jeugdzorg, de gehandicaptenzorg, het onderwijs, de kinderopvang… Dat trok mij. Ik wilde niet weer aan een plek gebonden zijn, want ik laat me al omscholen.
Dit maakt me trots
Ik koos heel bewust voor de opleiding Ad-PEP aan Driestar hogeschool, ondanks de afstand. De christelijke identiteit is voor mij belangrijk; ik wil leren hoe ik die normen en waarden kan overbrengen op leerlingen. Bovendien biedt de opleiding veel toepasbare theorie, waardoor ik leerlingen nu gerichter kan begeleiden.
In de tijd dat ik aan Driestar hogeschool studeer, heb ik al duidelijk een ontwikkeling doorgemaakt. Ik kwam hier als onervaren onderwijsassistent binnen en hoop -dankzij deze opleiding- straks weg te gaan als een bevoegd pedagogisch professional die jongeren écht ziet en verder helpt zodat zij kunnen groeien. Daar doe ik het voor.’
Online open avond Driestar hogeschool
Ben jij benieuwd of (een overstap naar) het onderwijs bij je past? Of zou je alles willen leren over opvoeding en begeleiding van kinderen en jongeren? Je komt erachter tijdens de online open avond van Driestar hogeschool op 12 november.
Meer info en aanmelden