17 mei 2022

10 jaar International Class: Een ervaring met lessen voor het hele leven

Door Driestar hogeschool

“De studenten uit Ghana snapten niet dat er hier geen mensen in het weiland liggen om op hazen te schieten. Daar rent eten en wij laten het gewoon lopen.” Esther Schouten (30) volgde in 2012 tijdens haar studie tot leerkracht Engels de International Class van Driestar hogeschool. Een inkijkje in haar bijzondere ervaringen met studenten uit totaal verschillende culturen.

De minor International Class bij Driestar hogeschool is er speciaal voor pabostudenten die graag meer willen leren over christelijk leraarschap in een internationale context. Esther besloot, ondanks dat ze niet de pabo deed, maar de lerarenopleiding voortgezet onderwijs (lvo), toch te kiezen voor deze minor. Daar kreeg ze geen spijt van. “Het was zo’n bijzondere ervaring om samen met buitenlandse studenten lessen te volgen en hun cultuur te ervaren. Het voelde alsof mijn oogkleppen afvielen.”

Kritische blik

De International Class bestaat normaalgesproken uit een periode van lessen in Nederland samen met buitenlandse studenten. Daarna volgt voor de meesten een periode in het buitenland. Lvo-student Esther deed de duale route van de lerarenopleiding en stond daardoor al voor de klas. Een reis naar het buitenland zat er daarom voor haar niet in. Toch ziet ze haar deelname als een verrijking voor haar leven. “De lessen waren heel inspirerend. We hadden het over geloof en christelijk leraarschap. Iedereen had andere gewoonten waar we aan moesten wennen. Maar het geloof verbond ons. Deze ervaring heeft bijgedragen aan mijn vorming. Het zorgde voor een blijvende kritische blik en een nadenkende houding die ik daarvoor niet zo sterk had.”

Geloven in wonderen

Esthers deelname aan de International Class is inmiddels tien jaar geleden, maar ze heeft nog steeds contact met iemand uit Sri Lanka, die nu in Nederland woont. “Door dat contact ben ik me nog steeds bewust van de bril waardoor ik kijk. Ik ben geboren en getogen in Gouda, heb mijn hele leven in dezelfde gemeente gekerkt. Ongemerkt hoor ik bij een cultuur met gewoonten en tradities die mijn blik op de wereld kleuren.”

Van deze blik werd Esther zich bijvoorbeeld extra bewust toen een van de studenten uit Sri Lanka getuigde over een ervaring met God. “Hij vertelde dat hij tijdens een kerkdienst naar boven keek en kleuren zag die hij nog nooit had gezien en dat hij toen Gods aanwezigheid heel sterk ervaarde. Vanuit mijn referentiekader denk ik: ‘Dit is onverklaarbaar en een beetje raar. Dan klopt het dus niet.’ In Nederland zijn we zo nuchter, maar daardoor kun je ook in slaap suffen. In de Bijbel staan ook wonderen, zeker bij verdrukking. En die is er in Sri Lanka. We zeggen wel dat we in wonderen geloven, maar ik leerde om het ook echt te doen. Laat die korrel zout maar weg, geloof het maar.”

Leren fietsen

Ook voor de buitenlandse studenten was de International Class een bijzondere belevenis. Een bezoek aan Amsterdam, elkaars lokale gerechten eten en niet te vergeten: leren fietsen. Dat ging niet zonder slag of stoot. “Wij fietsen hier natuurlijk al heel jong, dan ben je nog licht. Je balans vinden is dan veel makkelijker. Maar een volwassen man leren fietsen is een hele toer. Hij viel steeds om. Maar uiteindelijk is het gelukt! Hij is daarna vanuit Moerkapelle, waar de studenten woonden, naar Driestar hogeschool gefietst. Moet je je voorstellen: kom je uit Ethiopië waar nauwelijks gefietst wordt en dan fiets je hier in Nederland door de weilanden naar je les toe.”

Een andere leerkracht

Heeft de International Class ervoor gezorgd dat Esther een andere, of misschien zelfs betere leerkracht is? “Het heeft in ieder geval wel een proces in gang gezet dat ook effect heeft op mijn werk. Ik weet nu dat mijn manier niet de enige manier is. Ik heb geleerd om me niet richten op de verschillen, maar terug naar de basis te gaan, naar de Bijbel. En ik ben me er heel erg bewust van geworden dat wij in een cold climate culture leven. Als je iets nodig hebt, maak je een afspraak. In andere culturen leven mensen meer met elkaar, ze zijn afhankelijker van elkaar. Ik wijs mijn leerlingen hier wel op, want ik wil ze graag bewust maken van het feit dat er meer tradities zijn dan de onze en dat we daar veel van kunnen leren.”

Driestar hogeschool

Over Driestar hogeschool

Driestar hogeschool is de leukste hogeschool van Gouda en leidt - al sinds 1944 - leraren en pedagogen op die met hart en ziel een bijdrage leveren aan christelijk onderwijs en jeugdzorg.

Proefstuderen

Wil jij kennismaken met deze opleiding? Meld je aan voor proefstuderen. En ervaar hoe het is om als student een college bij te wonen.

Meer info & aanmelden