17 maart 2022

‘Mijn knuffelbeer bleek een enorme uitkomst’

Door Annemieke van de Kamp

Voor ad-pep-student Annemieke is elke dag anders.

‘Ik werk op school graag in kleine groepjes of individueel met een kind. Dan leer je de kinderen pas echt goed kennen, waardoor je een band met hen opbouwt. Door die aandacht zie je ze ook opbloeien. Dat ook een knuffelbeer daar enorm bij kan helpen had ik niet zo verwacht!

Die enorme knuffelbeer had ik met dierendag van thuis meegenomen. De kinderen bleken hem enorm interessant te vinden, ze gaven hem zelfs een naam: Bob. Hij gaat nu altijd mee met mij de klas of het RT-lokaal in. Ze mogen dan om de beurt de beer op schoot. Je merkt dat ze er rustig van worden. Sommige kinderen komen speciaal voor een rustig moment bij mij en m’n beer om even te lezen of te tekenen. Echt heel mooi.  Al die dingen had ik niet verwacht, maar dat maakt het juist ook zo leuk!

Na mijn mbo-opleiding onderwijsassistent had ik voor m’n gevoel nog te weinig kennis opgedaan. Daarom ben ik verder gegaan met de ad-opleiding Pedagogisch educatief professional. Deze studie vult mijn kennis goed aan én het helpt me in de dagelijkse praktijk van mijn werk mijn vaardigheden te verbeteren. Ik leer bijvoorbeeld steviger in mijn schoenen te staan als gedrag van kinderen een uitdaging voor me is.

De opleiding ad-pep doe je naast en in je baan, zoals ik in het onderwijs. Ik ga voor dit werk , en dat helpt bij het leren. Sommige dingen moet je gewoon doen en dan leer je van het daarop reflecteren en kijken hoe je het de volgende keer anders kunt aanpakken. Mijn collega’s zeiden pas tegen me dat ik best meer open mag zijn over wat ik weet. Als jong teamlid kun je je soms best onzeker voelen over wat je wel of niet weet. Dat mijn collega’s dit als leerpunt benoemen, geeft me vertrouwen in mijn ontwikkeling.

Ik geniet ook erg van de variatie in mijn werk als onderwijsassistent. Of het nou een spelletje doen is – met beer Bob erbij - of ik ga iets met ze bakken voor een begeleidingstraject. Elke dag is weer anders.'

Annemieke van de Kamp

Over Annemieke van de Kamp

Annemieke is student van de ad-opleiding Pedagogisch educatief professional bij Driestar hogeschool.

Proefstuderen

Wil jij kennismaken met deze opleiding? Meld je aan voor proefstuderen. En ervaar hoe het is om als student een college bij te wonen.

Meer info & aanmelden