‘Pas was er een leerling die kapotte elektrische fietsen inkoopt. Hij repareert ze en verkoopt ze vervolgens met winst. Hij vroeg mij in een pauze: “Meneer, wilt u samen met mij een Marktplaatsadvertentie maken? Wat moet ik daarin zetten?” Daar doe ik het voor. Ik probeer veel interesse te hebben in wat leerlingen drijft en bezighoudt. Dan krijg je leuke gesprekken.’
Aan het woord is Martijn Cromwijk (24 jaar) die de switch maakte van het zakenleven naar het onderwijs. ‘Ik zie het als een sport om zoveel mogelijk leerlingen enthousiast te maken voor het vak economie.’
‘Dat ik docent zou worden, had ik niet verwacht. Na de mavo klas handel en verkoop volgde ik de mbo-opleiding Junior accountmanager met het idee dat ik ooit een eigen bedrijf zou beginnen. Om ervaring op te doen werd ik vertegenwoordiger, maar daar haalde ik geen voldoening uit.
Ik was benieuwd naar wat ik in mijn mars heb en ging op zoek naar een hbo-studie met meerwaarde voor jongeren en de maatschappij. Ik liep een aantal dagen met docenten mee om te kijken of het onderwijs iets voor me is. Ik zag hoe docenten met de leerlingen ergens naartoe werken. Daar werd ik bijna jaloers van, het leek mij ook leuk om met die gasten op nul te beginnen en ervoor te zorgen dat ze allemaal een mooi cijfer voor de toets halen.
Toen dacht ik: dit is het misschien wel! Ik koos voor de lerarenopleiding economie aan Driestar hogeschool. De deeltijdvariant past perfect bij mij. Ik kan mijn inkomen behouden en in de avonden colleges volgen. Ook is de hogeschool lekker dicht in de buurt.
Relatie en prestatie
Ik vind het moeilijk om te zeggen welke leeftijd en welk niveau ik het leukst vind om les te geven. Bij een vwo-klas behandel je moeilijke stof en aan het eind van de les snappen ze het allemaal. Het leuke aan mavoleerlingen vind ik dat ze zo eerlijk zijn.
Dat ze bij saaie stof zeggen: “Meneer Cromwijk, het is echt een saaie les.” Je weet precies wat je aan ze hebt. What you see is what you get. Je moet hier echt vanuit de relatie naar de prestatie.
Boven de lesstof staan
Leerlingen stellen mij regelmatig vragen die de lesstof overstijgen. De vakcolleges op Driestar hogeschool helpen mij om antwoord te geven op deze vragen. De vakcolleges zijn heel sterk. Ze zorgen ervoor dat ik ver boven de lesstof sta en veel weet over hoe de economie werkt. Op dinsdagavond zijn er generieke colleges. Die zijn erg gericht op het christelijk onderwijs.
Kwetsbaar
Twee jaar geleden heb ik een nare tijd in het onderwijs gehad. Ik gaf les in Rotterdam en had veel klassen met leerlingen met een migratieachtergrond. Er heerste een straatcultuur op die school. Ik liep daar vast. Ik sliep er slecht van, ging met zenuwen naar school en at slecht. Een van de leerlingen bedreigde mij.
Toen ik naar huis reed, dacht ik: ik schrijf me uit voor de opleiding. Ik heb toen gesprekken gehad met een docent en mijn klasgenoten. Ze zagen dat ik mijn plezier in het onderwijs was verloren. Ik ging weg op deze school en nam een stapje terug. Het onderwijs bleef trekken.
Ik had namelijk in het eerste jaar wel een goede ervaring gehad. Ik wist dat ik in het onderwijs op mijn plek was. Gelukkig kon ik op De Goudse Waarden gaan werken. Sinds ik daar werk, weet ik weer waar ik het voor doe. Na mijn bachelor wil ik waarschijnlijk nog een master gaan doen. Het lijkt me gaaf om ook mijn eerstegraadslesbevoegdheid te halen.
GOAT
Tegen iemand die net begint in het onderwijs zou ik willen zeggen: Bedenk altijd na een les wat wel goed gaat, in plaats van wat niet goed gaat. Anders word je echt ongelukkig. Op een gegeven moment kun je dan relativeren. En geniet vooral van het contact met je leerlingen. Dat doe ik ook.
Toen ik pas een toets nakeek, zag ik een tekening onderaan het blaadje. Het was een tekening van mij. De leerling had er ook een geit bij getekend. Meneer Cromwijk is de GOAT (greatest of all times). Als je vraagt waar ik energie van krijg, dan zou ik dit noemen. Daar word ik echt blij van.’
Online open avond alle opleidingen
Kennismaken met de opleidingen van Driestar hogeschool? Je bent van harte welkom om de online open avond op 13 november 2024 bij te wonen.
Meld je nu aan