Per ongeluk begon ik te vroeg met de video-opname in de combinatiegroep 5/6. Het ging niet om groep 5. Het duurde een enkele seconde. Juf Janneke begon een krachtige instructie aan groep 5 te geven. Ze stónd voor de groep. En de leerlingen gingen direct aan het werk. Maar nee, het ging niet om groep 5. Het ging over groep 6. Daar lag haar vraag. Ik realiseerde het me ineens en wachtte op de start van de instructie van groep 6.
Janneke begon. Is dat dezelfde Janneke? Afhangende schouders, hoofd wat gebogen, zachte stem. Ze plukte wat aan haar lange haar. En de leerlingen? Tja, die reageerden. Precies zoals ze had verwacht. Dát bedoelde ze nu. Daarom had ze zoveel spanning voor deze groep. Van tevoren wist ze al dat Gerard wel ‘weer niet’ zou luisteren en dat Karin een weerwoord zou hebben.
Tijdens de nabespreking keken we naar de start van beide instructies. Zoek de verschillen!
Ze zag het. Eerlijk gezegd was ze een beetje bang voor groep 6. Ze zag ook dat ze het wel kan bij groep 5. Janneke wist wel wat ze nodig had.
Een enkele week later vertelde Janneke hoe het was gegaan. Eerlijk had ze in het team aangegeven hoe het ging in haar combinatiegroep. De schoolleider en de intern begeleider hebben haar krachtig ondersteund. Er zijn gesprekken gevoerd met betreffende leerlingen. Er zijn afspraken gemaakt. En mocht het nodig zijn dan kon ze een leerling naar één van hen sturen.
“En hoe vaak heb je dat al gedaan?”, vroeg ik? Even dacht ze na. Ze lachte: “nog niet één keer! Ik durf nu beter grenzen aan te geven en daar houd ik ze ook aan.” Aan haar mimiek en lichaamstaal was te zien hoe krachtig ze durft te zijn.
Het treft me. Wat een mooi voorbeeld van hoe het werkt in een herbergzaam team. Over collectieve teacher-efficacy gesproken. Hoe kun je van betekenis zijn voor elkaar in een team. Janneke heeft haar moeite getoond en gedeeld met haar teamleden. Die hebben geluisterd en haar gesteund. Dát had ze net even nodig. Alleen dat al maakte dat ze weer met rechte schouders voor de beide groepen kon staan. En duidelijk durfde te zijn.
En nu? Janneke kan weer verder tot de zomervakantie. Met goede moed.
De onderzoeksprojecten van Driestar educatief
Het onderzoekscentrum heeft als centrale thematiek 'Christelijk leraarschap'. De onderzoeksprojecten zijn ondergebracht in vijf themagebieden die ieder een eigen lector als supervisor hebben.
Lees meer