18 juni 2020

De kracht van een Teacher Leader

Maak jij als leider van een schoolorganisatie al effectief gebruik van de expertise van een Teacher Leader?

Dat is de vraag die studenten aan de master Leren en Innoveren Karen Kamstra-Vogel en Karin Snoeij in hun posteropdracht stellen. Want zo betogen ze: “Een maatschappij die voortdurend in ontwikkeling is, vraagt van het onderwijs een continue drang tot innoveren en verbeteren. De werkdruk en het tekort aan leerkrachten die op het onderwijs drukken, vraagt om mensen die met verstand van zaken op een adequate wijze deze veranderingen aansturen. Zo krijgt het team de aansturing en begeleiding die het nodig heeft en uw school het onderwijs waarmee uw leerlingen tot hun recht komen. Uw school kan de innovatiecapaciteit vergroten door de cruciale rol van Teacher Leaders bij innovatieprocessen te erkennen (Snoek, 2014).”

Verhoog de kwaliteit van onderwijs

Een Teacher Leader is een leerkracht die ook een professional is in het vormgeven en begeleiden van onderwijsinnovaties binnen schoolorganisaties. De studenten stellen dat het hebben van een Teacher Leader op school zorgt voor duurzame verandertrajecten, wat de kwaliteit van het onderwijs zal verhogen.  “Of het nu gaat om het integreren van een nieuwe methode, het organiseren van een praktische verandering of het veranderen van de schoolcultuur, de Teacher Leader heeft voldoende kennis en skills om het proces aan te sturen of de benodigde middelen te duiden. Daarnaast is de Teacher Leader vaardig in het coachen van andere leerkrachten om deze te ondersteunen tijdens het implementatieproces of andere werkzaamheden.”

Benieuwd naar het hele artikel? Download hem hier.

Meer weten?

Twijfel je nog of dit is wat je school nodig heeft? Karen Kamstra-Vogel en Karin Snoeij moedigen je aan om na te denken over de vraag op welke manier je de kwaliteiten van je team ten volste kan benutten? Is er misschien een (toekomstig) Teacher Leader in uw team? Kies als MT voor gedeeld leiderschap. Want: “Samen-werken aan prachtig onderwijs, dat willen we toch eigenlijk allemaal?”

De master leren en Innoveren (MLI) leidt gedreven leerkrachten op tot Teacher Leader tijdens een studietraject van 2 jaar (60 ECI’s). Deze opleiding kan grotendeels bekostigd worden via de lerarenbeurs. Meer informatie kun je ook vinden op: www.masterli.org. Of neem contact op met studieleider dr. Lennart Visser: +31182760582 of l.b.visser@driestar-educatief.nl