20 november 2019

‘Alleen God kon mijn leegte vullen’

Elk jaar wordt op 20 november de 'Internationale Dag van de Rechten van het Kind' (Universal Children's Day) gevierd. UNICEF en de Verenigde Naties hebben hiervoor in 1989 een verdrag aangenomen. Een van de belangrijkste rechten van het kind is het recht op onderwijs.

Elk land moet volgens het VN-Kinderrechtenverdrag basisonderwijs gratis beschikbaar stellen, voortgezet onderwijs aanmoedigen en vroegtijdig schoolverlaten tegengaan. Toch volgen wereldwijd 263 miljoen kinderen geen onderwijs. Deze hele week delen wij daarom verhalen uit landen waar dat recht niet zo vanzelfsprekend is als in Nederland. Vandaag het verhaal van Jeimy:

Jeimy is 14 jaar oud en woont in Bogotá, de hoofdstad van Colombia. Door omstandigheden vertrok ze twee jaar geleden van de school van onze partnerorganisatie (van Woord en Daad) naar een openbare school. Jeimy vertelt over de dingen die dat jaar zijn gebeurd.

‘Op mijn nieuwe school werd niets over het geloof gedeeld’, vertelt Jeimy. ‘Ik voelde me eenzaam. Ik kreeg een relatie met een verkeerde jongen en dat heeft me veel pijn gedaan. Toen realiseerde ik me dat ik terug wilde naar mijn oude school.’ Jeimy keerde terug naar school en kreeg de steun die ze nodig had, zowel geestelijk als emotioneel.

Met open armen

In de wijk Altos de Cazuca, waar Jeimy woont, hebben de huizen geen verwarming en zijn de wegen slecht. Drugs, criminaliteit en gezinsproblemen zijn aan de orde van de dag. Juist op deze plek heeft onze partnerorganisatie Conviventia een school. Jeimy: ‘Ik werd met open armen ontvangen.’ De begeleider op de Cazuca-school geeft aan dat ze Jeimy bij haar de terugkeer heeft zien veranderen. ‘Ze is een hardwerkende student geworden’. Jeimy: ‘Alleen God kon de leegte vullen en nu voel ik me veel beter. Ik weet dat God me nooit in de steek zal laten.’

Meer informatie

Het verhaal van Jeimy is onderdeel van de kerstcampagne 'T zal je kind maar zijn van Woord en Daad. Kijk op hun website voor meer informatie over de campagne en hoe jij hieraan kunt bijdragen!