5 november 2020

'De juf weet ook niet alles'

Volgens Mirthe Fierloos (21) is het werk in het onderwijs van grote betekenis. "Je bent een van de belangrijkste personen in het leven van een kind", vertelt de juf van groep 5 uit Zeeland. Vijf dagen in de week leert zij 31 kinderen nieuwe dingen over taal, rekenen, het geloof en nog veel meer. "Het is mijn eerste jaar voor de klas als afgestudeerde juf. Ik doe het met ontzettend veel plezier." Mirthe hoopt dat mensen via En dan ben je leraar ook hun passie voor het onderwijs zullen ontdekken.

Dit artikel verscheen eerder op CIP.nl

Wat vind je het leukst aan het werk in het onderwijs?

"Ik vind het contact met de kinderen onwijs mooi. Dit is tegelijkertijd ook het moeilijkste. Je werkt met mensen, dus je kan niet zomaar alles doen en laten wat je wilt wanneer je voor de klas staat. Je hebt te maken met allerlei persoonlijkheden, hoe jong kinderen ook zijn. Sommige kinderen zijn wat gevoeliger of hebben bijzondere aandacht nodig. Je kunt er echt voor hen zijn. Daarnaast is het leuk dat de kinderen je zien als hún juf."

"Als leerkracht ben je van grote betekenis. Je bent niet alleen maar juf, je draait niet zomaar lessen af aan de lopende band. Je bent een van de belangrijkste personen in het leven van een kind. Het is mooi om daar een steentje aan bij te dragen. De kinderen zien jou bijna meer uren dan zij hun ouders zien op een dag. In een jaar maak je heel veel mee en leer je veel nieuwe dingen. Dit doe je allemaal samen. Ik leer soms ook dingen van de kinderen. Soms heb ik niet over iets nagedacht op de manier waarop de kinderen dat doen, dan blijkt maar weer: 'De juf weet ook niet alles!'"

Lees het hele artikel op de website van CIP