19 december 2023

Student Herma over haar werkweek in Hongarije: 'Een reis om niet te vergeten'

Tijdens de internationale werkweken gaan de pabo-studenten van Driestar hogeschool stage lopen of een minor volgen in het buitenland. Eén groep was in Hongarije. Student Herma vertelt over de ervaringen die ze hebben opgedaan.

"Mijn naam is Herma Heimel, vierdejaars-pabostudent en ik ben met een groep studenten en docenten op werkweek naar Hongarije geweest.

De reis

Daar ging ik dan samen met een klasgenoot op weg naar Schiphol. Gelukkig verliep alles soepel en al snel was het tijd om te gaan vliegen naar Boedapest. Gelukkig liep het allemaal op rolletjes, behalve voor een koffer dan, want die had voortaan drie wieltjes.

Boedapest

We stapten met bagage en al in de bus en toen begon de rit richting het centrum van Boedapest. Ik vond het toen al heel indrukwekkend. Eenmaal uitgestapt bij de juiste halte, begon de zoektocht naar de appartementen. De docenten konden het maar niet vinden en uiteindelijk hadden ze het na een uur gevonden. Toen was het tijd om de bagage te droppen. We sloten deze dag af met een diner in een Italiaans restaurant.

Fietstocht

De volgende dag werd ik wakker van het zonlicht dat door de gordijnen scheen. Tijd om boodschappen te doen en Boedapest te gaan verkennen. Ondanks dat er een Spar en een Aldi in de buurt zijn, was het soms even zoeken naar de juiste producten. In de middag was het tijd voor een fietstocht door Boedapest onder leiding van een Nederlands sprekende gids.

Kerkdienst en Embrace

Op zondag hebben we als groep een kerkdienst bezocht en was er in de middag tijd voor een wandeling.

De maandag en dinsdag stonden in het teken van stichting Embrace. Stichting Embrace zet zich in voor de daklozen en de allerarmsten in Hongarije. Zij doen dit vanuit een christelijke identiteit.

Op maandag zijn we wezen kijken op een school voor kinderen en jongvolwassenen met een verstandelijke beperking en in de middag zijn we wezen kijken in de Romawijk. Ik vond dit heel heftig om te zien. Het deed mij eens te meer beseffen hoe goed wij het in Nederland hebben.

Op dinsdag bezochten we als groep de daklozenopvang en gingen we in groepjes de daklozenopvang. Ook hebben we als groep voedselpakketten gemaakt en deze in de middag uitgedeeld aan daklozen. Ik was mee met de groep die de tasjes ging uitdelen in het bos. Het was heel indrukwekkend en schrijnend om te zien hoe de mensen daar leven. Een brok ontstond in mijn keel.

Interactieve werkvormen

Op de woensdag en donderdag hebben we als groep verschillende scholen bezocht in Hongarije. Ik vond dit heel leerzaam, omdat ze op deze scholen heel veel deden met interactieve werkvormen. Iets waar ik in de toekomst zelf ook meer gebruik van wil gaan maken.

Laatste dag

De laatste dag konden we als groep gelukkig ook nog een bezoek brengen aan de een na grootste synagoge van de wereld. Toen was het tijd om naar het vliegveld te gaan en afscheid te nemen van Hongarije.

De vliegreis naar Amsterdam was wat turbulent, maar we zijn veilig aangekomen. Ik vind het een reis om niet meer te vergeten. En de grootste les die ik meeneem van deze reis is om dankbaar te zijn voor alles wat God ons schenkt.

Bekijk de data van onze voorlichtingen

Kennismaken met de opleidingen van Driestar hogeschool? Je bent van harte welkom om een voorlichting bij te wonen.

Meld je nu aan