16 november 2023

Van schilder naar leraar godsdienst

Hij heeft al jarenlang een schildersbedrijf, maar sinds kort staat hij voor de klas als godsdienstleraar. Hans Dorst (48) uit Alblasserdam ging als zij-instromer aan de slag op het Revius College in Rotterdam.

"Een aantal jaren geleden heb ik de opleiding Theologie afgerond. Vanwege mijn schildersbedrijf kwam ik er niet aan toe om hier iets mee te doen. Begin dit jaar stopte een oud-klasgenoot van me met lesgeven en hij vroeg of het niet iets voor mij was.

Ik solliciteerde en werd tot mijn verbazing aangenomen. Zodoende geef ik nu drie dagen per week les en volg ik de lerarenopleiding bij Driestar hogeschool in Gouda.

Omdat ik de opleiding theologie al heb afgerond hoef ik alleen het generieke gedeelte, zoals pedagogiek en didactiek, te volgen om mijn lesbevoegdheid te halen. Het is een feestje om elke dinsdagavond les te krijgen, ik vind het heerlijk om te leren."

Als schilder had Hans niet zoveel contact met mensen, maar nu hij voor de klas staat geniet hij erg van het contact met leerlingen en collega’s. "Waar ik het Evangelie aan mijn deuren en kozijnen niet kwijt kon, kan ik dat nu aan de kinderen wel! Het is prachtig om de grote Koning aan te prijzen."

Goede begeleiding

Hans vond het spannend om de stap naar het onderwijs te maken. "Alles ging overhoop. Voldoe ik wel aan de eisen als docent? Doe ik de leerlingen wel recht? De begeleiding vanuit Driestar hogeschool is fenomenaal.

Mijn docenten bieden altijd een luisterend oor, ze hebben oog voor mij. Ze nemen de tijd voor me en vragen altijd hoe het gaat. Mijn begeleider komt regelmatig in de klas kijken, zodat hij handvatten kan geven voor het lesgeven.

Soms vind ik het lastig om grenzen te stellen en duidelijk te zijn, maar dat hebben pubers wel nodig. Ook daarbij word ik goed begeleid. Je staat alleen voor de klas, maar je hebt een heel team achter je staan.

De theorie van de lerarenopleiding sluit naadloos aan op wat er in de praktijk gebeurt. De dingen die ik op dinsdagavond leer, kan ik woensdagochtend in de praktijk brengen. We bespreken casussen en we doen aan intervisie.

De opleiding is pittig, maar voelt niet als een last. Al met al voel ik me als een vis in het water in mijn nieuwe functie.”

Zij-instromer

Driestar hogeschool biedt lerarenopleidingen aan in verschillende vormen: voltijd, deeltijd of een zij-instroomroute. Bij de opleiding Leraar Godsdienst zij-instroomroute haal je in maximaal twee jaar je tweedegraads onderwijsbevoegdheid.

Daarna mag je lesgeven op vmbo en mbo, maar ook in de eerste drie leerjaren van havo en vwo. Interesse? Loop een avond mee tijdens de open collegedagen:

Open collegedagen: 22-26 april

Kennismaken met de opleidingen van Driestar hogeschool? Je bent van harte welkom om een dag mee te lopen. Aanmelden kan nu!

Meld je nu aan