Vanuit het werk dat ik in de kerk deed, wist ik: het onderwijs trekt mij. Het contact met jongeren sprak me erg aan. Toch twijfelde ik: Ligt mijn taak en roeping op een school? Ben ik een type voor lesgeven?
Na een paar meeloopdagen besloot ik een opleiding aan het Centrum voor Godsdienstonderwijs (CGO) te volgen. Deze opleiding wordt gegeven aan Driestar hogeschool. Hoewel het ver rijden is van Nunspeet naar Gouda, kon ik de CGO daar in de avonduren volgen en dat maakte veel goed.
Ik wist echter nog niet precies wat ik daarmee wilde doen en had het daar met een medestudent over. Hij raadde me aan om eens een dagje mee te lopen bij cluster-4, omdat hij dacht dat dit wel wat voor mij zou zijn.
Vanaf die meeloop dag wist ik: dit is mijn plek. Ik merkte dat het geweldig mooi is om vanuit je eigen werk en levenservaring voor jongeren van betekenis kon zijn en dat oversteeg mijn zakelijke bezigheden. Zo verliet ik mijn eigen bedrijf en schreef me in voor de lerarenopleiding Godsdienst.
Ook bij Driestar hogeschool, want ik had gemerkt: Wat Driestar hogeschool aanbiedt, is erg goed. Het is er namelijk professioneel en het geloof vormt het fundament van de lesstof. Daarnaast ben ik inmiddels docent in het reguliere onderwijs en mentor van een cluster-4 klas.

Godsdienstonderwijs
Ondanks dat ik nu vooral lesgeef bij cluster-4, heb ik wel heel bewust gekozen voor de lerarenopleiding Godsdienst. Godsdienst heeft mijn hart. Ik zag deze studie ook echt als mijn roeping.
Je mag iedere dag met God leven en het is mooi om meer van Hem te weten te komen en daarvan uit te delen aan leerlingen. Ik geef godsdienst aan de cluster-4 leerlingen en maatschappijleer en maatschappijkunde in het reguliere onderwijs. Ook houd ik elke lesdag dagopeningen.
Pas gaf ik een dagopening over de wederkomst. Ik kreeg daar mooie gesprekken over. Ze stelden mij vragen als: “Wat gebeurt er concreet op de oordeelsdag als Jezus terugkomt?” “Hoe kan Hij ons zien als we allemaal voor Zijn troon staan?” De leerlingen zijn echt bezig met het leven hierna en durfden in hun eigen bewoordingen vragen te stellen. Dat is waardevol.

Mooie momenten met leerlingen
Een tijdje geleden was ik jarig. Toen ik die dag de school binnenkwam, feliciteerde niemand me. Ik dacht: ze zullen het wel vergeten zijn. Rond een uur of tien kwam er een leerling naar mij toe: “Meneer, mag ik even chilltijd?” Ik zei dat hij eerst nog wat moest afmaken, maar mijn collega (die achteraf ook in het complot zat) adviseerde me om met hem een rondje te gaan lopen.
Toen we terugkwamen, was de klas versierd en stond er zelfs een high tea klaar. Ineens zag ik wat voor band ik met deze klas had opgebouwd. En het grappige is, ze hadden het echt voor mij verborgen gehouden, terwijl ze thuis zeggen: “Je hebt altijd alles door.” Zo’n moment komt voort uit wederzijds vertrouwen, en daar probeer ik elke dag in te investeren.