Hoe je als groepsleerkracht, docent of leidinggevende in het onderwijs omgaat met AI, vraagt de nodige tijd, kennis, en bezinning.
Kennis van wat AI kan, doe je vooral op door dingen uit te proberen en regelmatig een podcast of iets dergelijks te beluisteren. Voor bezinning en evaluatie van de wenselijkheid en onwenselijkheid is iets anders nodig: een ethisch kader.
Met de tweede versie van het ethisch kader ‘AI in het onderwijs’, dat we enige tijd geleden publiceerden, bieden we daarvoor een raamwerk. Dit kader is te gebruiken als je er zelf over nadenkt, of in teamverband het onderwerp kunstmatige intelligentie bij de kop pakt. Elementen daaruit kun je ook met leerlingen bespreken, en dan hangt het vanzelf van hun leeftijd en de context af, wat daarin verstandig is.
Het ethisch kader is hier te vinden op onze website. In het ethisch kader staan bij vier onderwerpen enkele uitgangspunten: over technologie en techniek, over wie wij als mens zijn, over kennis, en over onderwijs.
Samen bieden die een raamwerk om het zinvol over generatieve kunstmatige intelligentie te hebben, en af te wegen wat je er wel of niet van gebruikt, wanneer, onder welke voorwaarden, enzovoorts. Neem gerust contact met ons op als je meer wilt weten of er iets mee wilt doen binnen school.