13 februari 2024

'Mooi om de kinderen in een schooljaar in kennis te zien groeien'

Ze verliet de Eben-Haëzerschool in Tholen zelf nog geen tien jaar geleden, maar ze staat er inmiddels zelf voor de klas. Karlijn van Vossen (19) volgt de pabo aan Driestar hogeschool in Gouda en werkt op de basisschool in haar woonplaats.

Karlijn is één van de jongste juffen van alle leerkrachten van de reformatorische basisschool. Het gebouw is nog maar twee schooljaren in gebruik, dus nog fonkelnieuw en van alle gemakken voorzien.

Bij elk lokaal zit een aparte spreekkamer. "Toen ik erop zat, hadden we nog het oude gebouw. Het is best leuk dat mijn juffen en meesters van toen nu collega’s zijn. Ik hoef ook maar vijf minuten te fietsen om naar mijn werk te gaan en dat vind ik wel prettig."

Al in het eerste jaar van haar opleiding aan Driestar hogeschool viel ze in bij de Eben-Haëzerschool. De personeelstekorten zijn voelbaar in het onderwijs. De studie verplicht dat studenten op ten minste twee scholen hebben gewerkt. Daarom ging ze tijdens haar tweede stage aan de slag bij de Groen van Prinstererschool in Scherpenisse.

Karlijn

Buiten school juf

Tijdens het gesprek met de Eendrachtbode blijven de kinderen na het klinken van de bel hangen in het klaslokaal. Ze blijven nog spelen. "Ze vinden het hier zo gezellig. Ik vind het wel fijn dat je leerlingen ook buiten school kunt kennen of tegenkomt. Ook buiten school ben ik de juf." Na Eben-Haëzer ging Karlijn naar het Calvijn College. Eerst twee jaar in Tholen, daarna drie jaar in Goes om met een havodiploma er vanaf gaan.

Nu zit ze in haar derde schooljaar op Driestar hogeschool, waar ze inmiddels duaal onderwijs volgt. Dat betekent dat ze drie dagen voor de klas staat en één dag naar school moet. "Ik vind het fijn om zoveel mogelijk voor de klas te staan. Je leert denk ik het beste in de praktijk, door het te doen. Daarom heb ik mijn bijbaan opgezegd."

Kinderen enthousiast

Ze wist eigenlijk al heel lang dat ze dit wilde gaan doen. "Vroeger toen ik nog klein was, speelde ik al jufje. Ik hielp als kind al mee bij de zondagsschool. Ik heb al vaak aan het vak geproefd. De kinderen zijn zo enthousiast. Ik vind het mooi om mee te maken hoe ze in een jaar tijd zo kunnen groeien. Dat verschil merk je al bij Kerst.

Het geeft een goed gevoel om daar aan bij te dragen. Het is één klas met zijn eigen dynamiek, met allemaal verschillende kinderen. Je bouwt met de kinderen ook echt een relatie op."

De schooldag begint voor de kinderen om kwart over acht en duurt tot kwart over twee. Karlijn is er meestal om half acht en bereidt haar lessen voor, kijkt wat na of bedenkt wat er eventueel voor extra zorg nodig is voor leerlingen. Na kwart over twee neemt ze daar weer de tijd voor. "Vorig jaar had ik groep 5a en nu groep 7b."

Christelijke school

Driestar hogeschool was voor haar een logische keuze. "In havo 4 ben ik met een speciale open dag voor het Calvijn College naar Driestar hogeschool in Gouda gaan kijken. Ik vond het een leuke school en het is voor mij belangrijk dat het een christelijke school is. Het voelde meteen goed. Er hing een goede sfeer. Later ben ik nog eens gaan kijken met mijn ouders en toen wist ik het zeker."

In de opleiding is er veel ruimte voor praktijk. "In het eerste jaar loop je al stage. Je mag dan lesjes geven, maar bent vooral nog anderen aan het observeren. Je hebt dan een leraar die je werkbegeleider is. Dan ga je uitpluizen wat je eigen stijl is. Dat ontdek je vanzelf. Het fijne is dat je alles meteen kan toepassen in de praktijk.”

Open sfeer

Ze verwacht na het behalen van haar opleiding bij de Eben-Haëzerschool te blijven werken. "Het is hier gezellig op school, er is een open sfeer en het is veilig. Je kan alles zeggen en iedereen helpt elkaar. Als je ergens tegenaan loopt, dan wil een ander altijd meedenken."

Daarnaast krijgt ze samen met haar collega’s vrijheid om zelf projecten te bedenken rondom thema’s. Voor de kerstvakantie ging het over het heelal. "Kinderen kunnen zich zo verwonderen over de schepping. We krijgen zelf de vrijheid om rond die thema’s projecten te bedenken. We hebben een woordmuur gemaakt en allemaal boekjes gelezen."

Dit artikel is eerder verschenen in de Eendrachtbode.

Open collegedagen: 22-26 april

Kennismaken met de opleidingen van Driestar hogeschool? Je bent van harte welkom om een dag mee te lopen. Aanmelden kan nu!

Meld je nu aan