19 maart 2020

Een stille hogeschool

Door A. (Arjan) van Tol

Het is stil in de hogeschool. Het is stil nu alle studenten, net als de meeste docenten, thuis werken. De aanleiding is verdrietig, in alle onzekerheid belijden we dat God regeert en we alles van Hem verwachten.

Inmiddels worden alle lessen aan de studenten aangeboden via Microsoft Teams. Het ‘gewone’ rooster draait weer. Sinds vrijdag zijn we man en macht aan de slag geweest om dit voor elkaar te krijgen.

Het was spannend of het allemaal ging lukken. Gaat de techniek het houden? En kunnen alle docenten en studenten zo snel schakelen? Het antwoord? Het lukt! Natuurlijk met nog wat kinderziektes, maar we geven weer les! In de pabo, bij lvo en in hbo pedagogiek zijn we ermee gestart. Vrijdag start ook de AD-PEP.

We kunnen met studenten een dagopening houden. Er worden video’s opgenomen voor studenten.  Docenten geven les in Microsoft Teams. Ondertussen delen ze hun presentatie met de studenten, en via de chat stellen de studenten hun vragen. Er is zelfs al koorzang gegeven!

Het blijft een noodoplossing. Het echte contact mist. Maar we zullen het voorlopig op deze manier moeten doen.

Er zijn ook nog veel vragen. Vragen van studenten, vragen vanuit het werkveld. Hoe gaat het nu verder met de stage? Kan ik nog wel afstuderen? En nog veel meer. We verzamelen de vragen dagelijks en beantwoorden die aan studenten en scholen via Q&A’s.

Het verhaal van pabostudent en liostagiaire: Anne Poolman

Ik sluit graag af met een mooi verhaal van een van onze liostagiaires:

Het waren hele bijzondere dagen. Omdat ik natuurlijk nu mijn eigen klas heb, heb ik ook volledig mee gedraaid in het opzetten van thuisonderwijs. Het was ontzettend gaaf hoe wij als team de schouders eronder hebben gezet. Deze twee dagen heb ik ontzettend veel werk verricht met alle pakketten klaarmaken voor kinderen, planningen maken, etc.

Vandaag heb ik het oudercontact opgestart via Parro. De klas heb ik met mijn duo collega's opgedeeld en ik zal deze weken contactpersoon zijn van een deel van de klas. Dit betekent dat ik berichtjes zal sturen(vandaag kreeg ik al foto's van hard werkende kinderen thuis:), volgende week zal bellen voor contact met ouders en kinderen, etc. en op die manier ouders zal ondersteunen in het thuisonderwijs. Voor mij is dit echt een ontzettend gave manier om mijzelf verder te ontwikkelen in oudercontacten.

Ik vind het fijn even dit met u te delen. Het is echt zo een bijzondere tijd!

Ik wens de studenten, docenten en stagescholen van álle opleiding heel veel sterkte en succes bij het op afstand voortzetten van het onderwijs.

A. (Arjan) van Tol

Over A. (Arjan) van Tol