11 maart 2021

Blijvende verandering door de Master Passend Meesterschap

Door Driestar hogeschool

Marieke Hendriksen is ondersteuningscoördinator en teacher leader in de vmbo-onderbouw van het Twents Carmel College (Oldenzaal). Na twintig jaar lesgeven aan vmbo-leerlingen, ligt haar focus nu op een goede begeleiding van vmbo’ers die extra ondersteuning nodig hebben. Hoe kom je samen met leerlingen én alle andere betrokkenen tot passend onderwijs? Om die vraag te kunnen beantwoorden, volgt Marieke de Master Passend Meesterschap (MPM).

Marieke zegt: “Het ging mij in de klas altijd goed af; ik denk dat ik een natuurlijk overwicht heb. Maar hoe mooi is het om ook ánderen te kunnen meenemen in een bepaalde manier van lesgeven of omgaan met leerlingen. Wat maakt dat docenten

leerlingen met een lichamelijke of visuele beperking over het algemeen heel goed kunnen bedienen, maar bij externaliserend gedrag vaak een bepaalde handelingsverlegenheid ervaren? En: wat voor docenten hebben onze leerlingen eigenlijk nodig?”

Focus

Bij de MPM ligt de focus op ‘de leraar als persoon’. In twee jaar tijd ontwikkel je je tot een professional die in staat is om te gaan met de meest uitdagende situaties in de eigen groep. Je ontdekt bovendien hoe je iedere leerling de kans kunt geven zijn eigen waardevolle bijdrage aan de groep te leveren. Dat doe je door verschillen niet uit te vergroten, maar ze te waarderen en te benutten. Dit vraagt van jou een onderzoekende houding gericht op je eigen attitude, kennis en vaardigheden.

Echt inclusief onderwijs

En dat is precies wat Marieke in haar opleiding ook heeft ontdekt: “Deze master laat je ervaren wat écht inclusief onderwijs is. En borgt dit zowel voor jou als docent en professional als voor de leerlingen. Hier gebeurt iets blijvends, van binnenuit. De MPM doet wat met jou als mens, en zet wat in beweging binnen teams en projecten.”

Proefstuderen

De MPM organiseert elk jaar de mogelijkheid van proefstuderen. Dat geeft je op een laagdrempelige en leuke manier de mogelijkheid om kennis te maken met de opleiding! Door mee te doen, ontdek je de inhoud van onze opleiding, de manier waarop wij onderwijs geven, en je leert dingen die je al direct in je eigen praktijk kunt toepassen! Daar kun je je ook opgeven voor het proefstuderen op 16 maart, 30 maart en 13 april.

Voor meer informatie kun je kijken op www.masterpassendmeesterschap.nl

Deze blog is gebaseerd op een artikel van Cindy Gijsbers in NVS NVL Special 2020-2021, pp. 8-9. Hier kun je het hele interview met Marieke lezen.

Driestar hogeschool

Over Driestar hogeschool

Driestar hogeschool is de leukste hogeschool van Gouda en leidt - al sinds 1944 - leraren en pedagogen op die met hart en ziel een bijdrage leveren aan christelijk onderwijs en jeugdzorg.