12 oktober 2020

Ik houd enorm van vertellen: de voldoening van al die aandachtige gezichtjes

Door Hennely Gijsenbergh

Dit is Hennely, die van jongs af maar één ding wil: juf worden. ‘Juf willen worden zit er nu eenmaal in; in de kleuterklas moederde ik al over de rest.

Ik houd gewoon van helpen. Dat begint bij praktische dingen zoals leren rekenen, maar bij Driestar hogeschool kwam daar ook aandacht voor de persoonlijke ontwikkeling van kinderen bij.

Als leerkracht mag je kinderen voorbereiden op hun toekomst, met oog voor ieders unieke gaven. En daarbij mag je ze ook nog over God vertellen. Dat is een soms best zware, maar ook erg mooie roeping! Ik doe de SAM-opleiding en ben dus iedere week twee dagen in de klas te vinden; zo leer ik de kinderen goed kennen. De colleges in Gouda helpen me om dichter bij het kind te komen: ik leer hier bijvoorbeeld om ieder kind apart te zien – en dat hebben ze zo nodig.

Mijn persoonlijke passie voor de klas? Dat zijn er sowieso al drie. Allereerst houd ik enorm van vertellen: de spanning opbouwen in een verhaal, de emoties door laten klinken in je stem, en soms het meegeven van een boodschap. De voldoening die het geeft om al die aandachtige gezichtjes te zien: prachtig!

Daarnaast houd ik van muzieklessen: al zingend een nieuw lied aanleren, of samen enthousiast met instrumenten aan de slag gaan. Daar word je zelf ook blij van.

Ten slotte vind ik rekenlessen erg leuk, en dan vooral om het op verschillende niveaus te geven, want dat is de uitdaging. Kinderen zijn echt afhankelijk van jou op het moment dat ze het niet snappen, en dat maakt het zo gaaf. Dat jíj mag zorgen dat het kwartje valt. En dan extra genieten als dat is gelukt.’

#datisdriestar

Hennely Gijsenbergh

Over Hennely Gijsenbergh

Hennely is laatstejaars pabostudent aan Driestar hogeschool. Ze is bezig met haar liostage.

Ook leraar worden?

Wil jij, net als Hennely, leraar worden en iets betekenen voor kinderen of jongeren? Neem van 1-4 december eens een kijkje op onze hogeschool. Je kunt een college volgen van een van onze opleidingen en we vertellen je graag alles over de leukste hogeschool van Gouda. Zien we je in Gouda? Meld je snel aan!

Meld je aan voor de open collegeweek